sunnuntai 27. heinäkuuta 2014

Den andra resan börjar Bergen till Lerwick

Mondagen den 21.7 2014
Äntligen efter 3 monaders häftigt arbetande har äventyret kommit igang, och jag har tagit i bruk Thoughboken som förstas saknar vissa tecken som svenskan behöver men som jag inte finner, kanske med tiden?? Sitter nu med baten mitt i Bergen omringad av en massa stora snabba vidunder som hör oljenationen Norge till. Har försökt fanga omgivningen pa bild nu gäller det bara att fa dom att fastna pa bloggen, hur det nu lyckas? I morgon kommer Tall Ships fartygen hit sa hamnen skall vara tom före kl.18.00, det gäller att fa all elektronik samt  dator uppkopplat innan dess. La Grande Mia är nu ship shape med undantag för elektroniken , Garminen saknar kort och automatrodret hittar inte styrenheten, hoppas det löser sig, i annat fall blir det kompassen och linjal. Ytterligare kan det bli problem med tullen för avfärden är en ju en manad försenad. I alla fall är vädret underbart det är exceptionellt varmt här, nästan som i Hong Kong, jag sitter ännu kl.22.00 i bar överkropp och shorts och skriver och svetten bara rinner, kan det möjligen bero pa teet som är spetsat med Stroh rommen 80% som Kimmen hämtade för manga ar sedan, tänk hur länge den har räckt och allt vad den varit med om.

ser ni masten mellan vralaken ni skulle ha sett minena när jag gjorden en perfekt landning utan bogpropeller !!!
Tisdagen den 22.7 2014
Idag bär det av men först ska det bunkras och garminkortet skall anskaffas, far omkring som en skottspole med min lilla medhavna cyckel först till tullen och sedan till ett antal marinbutiker, tullbiträdet är nybörjare och vagar inte göra egna beslut sa det tar nagra timmar innan det reder sig ack denna byrakrati, vad jag hatar den. Sedan till nästan samtliga marinbutiker den 5;te visar sig ha kortet jag behöver och det är ca. 30  % dyrare än nagon annanstans. Försöker samtidigt fa hjälp med att ladda ner Garmins Home port program pa butikens nät men det lyckas inte. Klockan närmar sig 16.00 och jag har inte ännu ätit nagot och inte har jag heller haft tid att beskada S/Y Hyperion fran Bikini säkert 120 fot lang och med 6 spridar rigg. Beslutar att  ta mig en titt och nagra fotografier, samtidigt som stans bästa pizzeria ligger  bredvid. Pizzerian har sa langsam service att jag byter ställe efter 30 minuters väntan. Intar en god biff men ack sa dyr biff pa ett annat ställe. Hamnvakterna star redan och väntar po att jag skall ge mig av. Samtidigt som haller pa att stuva cykeln kommer 2 prominenta damer omkring 60 och säger Oj vilken vacker bat du har, jag berättar att nu bär det av mot Shetland och om dom eventuellt vill mönstra pa men den ena konstaterade att katten hennes skulle säkert dö hemma medan hon är pa resa. Naja kl.17,30 kastar jag loss och konstaterar att ingenting av navigations elektroniken fungerar. Det blir att läsa sjökort dessutom är det kryss hittar en skyddad vik där jag kastar ankar klockan 22.00. Det blir till att vara elektroniker nästa morgon.

Hyperion fran Bikini kolla vantskruven pa nästa bild


Onsdagen den 23.7
Nästan hela dagen gar till att finna felet med NMEA 2000 nätet det ser dystert ut ringer dessutom Garmin supporten i Sverige och efter att ha konsulterat ett par ingenjörer konstaterar vi att antennen kan inte anslutas direkt till plottern det betyder att nätet maste fas att fungera. Konsulterar Lasse frekvent och sa kommer han ihag att han lämnat en lada med reservdelar i baten och där hittar jag reservsäkringar och ett helt t-stycke. Men före jag kan börja pa nytt maste jag till en hamn med tillgang till el. Beslutar att segla till Fedje som ligger lämpligt till även med tanke pa överfarten till Shetland. Det blir till att kryssa men avstandet är inte sa langt sa jag sätter segel och njuter av den fina kvällsseglingen. Möter ocksa en fullriggare pa väg till Bergen därav bild ser det inte statligt ut. Na här i strömmarnas land sa tar ocksa en kort kryss länge sa det blir sa sent att reparationerna far vänta tills imorgon.


Torsdagen den 24.7
Fedje liknar vart Utö, men med servicen var det lite si och sa. Fick ingen el, ingen tillgang till internet för uppladdning av kartor till datorn ifall jag inte far Garminen att fungera. Som Duje säger "man ska inga sörja fast katten är mager" tar jag itu med problemen. Byter kabel och säkringsbo och far till sist ström till systemet kopplar bort alla andra instrument än antenn och plotter försöker laga en skada i antenn kabeln och far till sist en ny signal i plottern som säger att GPS kontakt saknas. Tar bort kabeln till automatrodrets kompass och kopplar den istället för den skadade och nu fungerar kartplotter men skriker alltid da och da att GPS kontakt saknas. Det kommer in en stor segelbat med ett par och jag tar emot tamparna, det visar sig att paret är fron Orkney och som tack for jag tva brochyrer med hamnar och bojar sevärda platser etc. Det var vänligt.
 Vinden är frisk och nordlig för en bra överfart pa 180 nm men da kommer dimman, tänker först att vänta till morgonen därpa men klockan 18.00 lättar dimman och jag ger mig av vad skall jag betala 200 NKR för ingenting. Sa fort jag kommer ut utanför hamnen tappar plottern kontakten med antennen igen som tur har jag lagt waypointerna även pa gamla gps:n sa fram kommer jag alltid men jag har ingen automatstyrning sa det kan bli problem med sovandet, ätandet och skitandet. Baten gar som taget med kryssfock och ett rev pa storen.
Fredagen den 25.7
Vi gör nästan 7 knop i snitt och 140 sjömil det första dygnet. Oljeriggarna dyker upp där dom skall och allt ser bra ut.  Men den andra natten till sjöss blir hur besvärlig som helst det är dimma och luftfuktigheten nästan 100%, allt dryper av fukt och kläderna blir vota fast det inte regnar, vindriktningen ändrar och dyningen fran alla hall och kanter.Jag har redan slagit ut revet och nu besluter jag mig  för att byta focken mot genuan. Jag är ju redan ganska trött vid det här tillfället  och kämpar säkert över en timme med att fa till det, redan att fa upp stora genuan pa fördäck var en sadan ansträngning att den nästan kan jämföras med när en kvinna föder ett barn. Na när allt var gjort dör vinden helt och ju mindre vind desto sämre haller baten kursen och jag somnar jämt vid ratten och det gar hit och dit. Da beslutar jag att ta ner storen och lämnar en liten lapp av förseglet stänger luckorna byter de svettvata underkläderna mot torra och lägger mig att sova i tva timmar och baten far driva vart den vill det är nu medvind sa det gar at rätt hall. Det blaser fortfarande ingenting när jag stiger upp och nu har problemet med kartplottern klarnat sa jag tar itu med den. Tar bort kabeln fran Garmin antennen och kopplar den som jag tog fran kompassen direkt till antennen och se no problem plottern fungerar som den skall. Det var den delen av kabeln som var pa utsidan av baten som var skadad. Det blir till att köra lite motor innan vinden tilltar och vi seglar igen da jag hör motorbuller till styrbord men ser ingenting da ngn kallar pa vhf:n det är coast guard MS Challenger  som drar pa ngt släp som är brett och ber mig ändra kurs och om möjligt öka farten för att inte bli pakörd jag ser dem aldrig men jag hör motorerna. Klockan 3.30 nar jag har 20 sjömil till Lerwick kallar jag  pa shetland coast guard och fragar om det finns nagra speciella regler gällande incheckning men de är inte intresserade av segelbatar. 15 sjömil kvar och plottern visar en 12 sjömilsgräns och nagonslags spole som far fram och tillbaka och visar 12 mil, jag har tidigare noterat tva vita ljus till styrbord och undrar om det är ett fartyg men det verkar inte sa och plötsligt tänds en väldig stralkastare som först lyser pa en och sedan framat och trött som jag är förstar jag ingenting försöker dom visa ngt är jag för nära ngt eller haller pa att köra pa nagra  fiskebragder ingen aning  jag är ju mitt pa havet skall jag svänga och varför ropar de inte pa VHF:n. Jag fortsätter pa min kurss och angör Lerwick klockan 08,00 norsk tid lokal tid klockan 7.00 jag har ju passerat Greenwhich meridianen.
Lördagen den 26.7
Jag lägger till vid Lerwicks boating clubs hamn och när baten ar förtöjd lägger jag mig att sova. Pa eftermiddagen när jag vaknat fragar jag en lokal vad det var för grejer som hände därute och han trodde att det var en oljerigg som varnade för att komma för nära. Han berättade att där är 2 st  ganska nära varandra, det kan ocksa hända att jag var nära en stor oljecistern som man har pa havsbottnen. Men dessa fanns inte utmärkta pa sjökortet? Sätter ihop cyckeln och ordnar med nyckel till clubporten 10 pund / dygn men ingen service och trampar vidare till centrum. Pa turistbyran är man vänlig och märker ut alla sevärda platser pa kartan även de platser där de är möjligta att fa internet kontakt. 3g fungerar inte här ännu sa killen som skulle sälja mig ett simkort sa att spara pengarna och ga dit de finns WI-Fi de här kortet är sa langsamt att du hinner dö före du far kontakt, kan det vara att jag sag gammal ut. Köper en glass och tar mig en titt pa gästhamnen och visst ligger där nagra tyskar samt ett norskt vidunder till motorbat. I byggnaden bredvid sitter hamnadministrationen kallas Albert Hall.
Söndagen den 27.7
En sen morgon och god sömn känner mig som ny, tar itu med att koppla nya cirkulationspumpen, tar god tid pa mig och försöker göra ett bra jobb det visar sig att förutom pumpen ocksa strömbrytaren var sönder, det är bara skit dom säljer nuförtiden. Äter bergen fisksoppa och cyklar iväg till Lerwick center ett sportcenter med alla slags faciliteter att ägna sig at sport men det är simhallen och bastun jag är ute efter, tog förstas fel väg och trampar uppför en jävla backe dessutom är det vindstills sa skjortan blir sa vat att det gar att vrida av den, när jag äntligen kom upp sa var det verkligen brant nerat och förstas höll inte bromsarna sa jag maste promenera de brantaste delarna. Men i alla fall här sitter jag nu pa ett ungdomscafe nytvättad och fresh och skriver pa min blogg. Jag fick mig just serverat en stor kopp kaffe med italian passion och för den som inte vet vad det är kan jag berätta att det är ett litet litet kex som heter lotus. Det är dimma mest hela tiden sa ni far vänta med bilder fran Lerwick.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti