perjantai 17. lokakuuta 2014

Portpatrik via Liverpool 10-11.10

Portpatrik- via Ramsey-Liverpool 10-11.10

Vi startar tidigt klockan 6 på morgonen för att få medström till Ramsey på Isle of Man. Det är mörkt men månen lyser och vi hittar ut från den pittoreska semesterbyn, och efter 5 timmar har vi tillryggalagt 32 sjömil, dock i en båge för när vi lämnar Scotlands sydöstra udde får vi en stark inlandsström som gör att vi driver något men farten är god. Det är sällan här bra saker händer länge och när vi skall runda norra udden på Isle of Man, får vi tidvattnet emot oss och de sista 6 sjömilen tar 3 timmar d.v.s 2 knop i snitt. Det var dock tur att floden ännu var på hälft när vi kör in i rännan till Ramsay för Garminen säger att det på vissa platser är endast 1,3 m till botten, vi ser också en pir utanför hamninloppet som säkert är 1 km om inte mer, där det ligger en liten segelbåt för boj. Vi ser några kontainers på kajkanen så vi antar att det att det kommer in fartyg här också men när vi skall svänga in i bassängen kommer det en man som frågar " are you guys going to stay overnight here ? Vi svara it depends if it is possible and if there is water enough. Svaret var väntat, hela hamnen torkar ur när det blir ebb så det blev en behärskad sväng i den smala rännan och vi beslutar att segla hela natten mot Liverpool. Vi kunde ha valt att gå till Douglas lite söderut men man skall genom en öppningsbar bro till hamnbassängen och med tanke på att vi måste vara i Liverpool senast på Lördag natt för Lasse skall flyga hem från Manchester på Söndagsmorgonen klockan 10.00 måste vi starta på morgonsidan natten och med broöppningar etc. klockan 3 på morgonen trodde vi inte utan valde att gå direkt till Liverpool. Vi hade mätt sträckan till Liverpool till 78 sjömil så vi räknade med en segling på 16 timmar. Vi hade en verkligen fin nattsegling i klart månsken men med några få regnskurar emellanåt när vi forsade fram mellan gas- och oljeriggarna hela tiden över 6 knop och klockan 3.00 på morgonen var vi endast 8 sjömil från Liverpool men vi fick både floden och tidvattnet emot oss och farten sjönk till 2 knop vilket gjorde  att vi var framme först klockan 7.00. Det var mitt livs längsta 8 sjömil, för när vi slutligen kommer upp i floden Mersey hittar vi ingen gästhamn, inga bojar, vi ser inga segelbåtar hur är det möjligt? Det är sju på morgonen och vi söker VHF canal till Marinan, VTC Mersey vill inte befatta sig med  fritidsbåtar utan ber oss ringa, vi googlar fram några telefonnummer och till sist får vi veta att vi är på rätt plats men kan slussas in i docken först klockan 11,30 då vattnet stigit så mycket att vi flyter till slussen. Skillnaden mellan ebb och flod här är 10m. Det finns ingenstans att förtöja och vänta så det blir att hålla sig på stället med hjälp av motorn. Det verkar som Lasse hittat rätt varv och kurs så att vi står på stället och jag kallar in honom för varm havregrynsgröt och kaffe, det är då det händer. Just när vi börjat äta ökar strömmen till 4 knop och vi åker in i en sandbank med sidan före Lasses gröt och kaffe flyger över bordet då han rusar iväg och får i en växel.Med tidvattnets hjälp och full back i maskin kommer vi loss, och kan fortsätta vår väntan. Klockan 11.30 står vi framför slussen och väntar på grönt ljus men det kommer ut en hel mängd segelbåtar innan det är vår tur, det är trångt men vi manövrerar med glans och kommer in i Liverpool marinan helskinnade men trötta, och nu finns det båtar i ett oändligt antal stora och små, flodbåtar,motorbåtar och segelbåtar av alla de slag. man har byggt en hel vattenväg parallelt med floden med ett antal bassänger som har olika namn såsom Kingsdock, Queensdock, och Albertsdock dessutom har man en Waterfront där man åker vattenboard efter en katt på vajer, det finns ett antal olika klunkar där den skicklige kan göra olika hopp åka på tvärsen likt det man gör med snowboard.
Vi tog ett par timmars tupplur innan vi gav oss iväg för att bese den gamla industristaden som i en byggares ögon renoverats och byggts på ett ypperligt sätt. Det vimlade av turister den här vackra lördagseftermiddagen och det var med nöd och näppe vi fick ett bord för att äta middag. Trots trevlig restaurang och stämning tvingades vi bryta ganska tidigt med tanke på Lasses tidiga avresa följande morgon.




Kolla strömmen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti