torstai 9. lokakuuta 2014

Crinan - Jura-Ballycastle - Glenarm - Portpatric

Helsingfors-Glaskow-Crinan 5.6 -6.6 2014
Äntligen har jag fått meddelande från Crinan Boatyard att motorn är reparerad och att man utfört en lyckad seatrial, detta först efter att man bytt startmotor, svänghjul, tassar och telfer, dessutom har man tätat vattenpumpen och bytt impeller. Det känns tryggt att det är ett verkligt proffs som åtagit sig arbetet, så John Dunlop skall ha ett stort tack för utfört arbete till ett hyffsat pris.
Vi, det vill säga jag och min son Lasse ger oss iväg från H;fors den 5 Oktober kl. 16.00, byter plan på Heathrow och landar i Glaskow klockan 20.00 vilket betyder att sista bussen mot Lochgilphead startat 2 timmar tidigare och vi är tvingade att ta in på hotel. Det blir lit googlande hit och dit för busstidtabellen jag hade med mig slutade gälla idag och vi måste veta när första turen startar i morgon och det är 9.15. Vi är på Bucanan busstation i god tid trots regnet. Det regnar nästan oavbrutet under den 3 timmar långa bussresan. Vi anländer till Lochgiphead klockan 12 och tar oss till kooperativet där vi köper diverse mat och färskvaror för två dagar för på Crinan finns ingen butik. John hämtar oss från koopet en halv timme senare för det är 18 km att promenera till båten.
Crinan - Craighouse 6.10
Efter en kopp kaffe på kontoret kör John ut oss till båten med sin gummibåt, vi kör en sväng och förtöjer sedan vid pontonen där vi stuvar ombord allt vårt pick och pack. Vi har bråttom att komma iväg innan det blir mörkt så John besörjer att vi får inta en snabb lunch på Crinan hotel innan vi ger oss av. Vi kommer iväg vid fyra snåret efter att försäkrat oss om var strömvirveln som vi sett i YLE tv 1 i ett program från Hebriderna är beläget. Faktum är att Corryvreckan finns på Juras norra udde inte så långt från Crinan men vår kurs går längs Juras östra sida mot Craighouse där destillerit finns. Vi anländer efter solnedgången men i strålande månsken. Vi förtöjer i bojen närmast destilleriet, det är bara 2,1 m vatten men vi flyter. Resan har varit ansträngande så efter intagen middag lägger vi oss kl.22.00
Craighouse - Ballycastle 7.10
Mot Ballycastle i månskenet
Vi vaknar pigga och krya till en enastående vacker soluppgång. Efter morgonmålet söker vi oss till den nya jollebryggan för att kunna gå iland men vi ger upp efter ett par försök för att det är för grunt, så vi förtöjer istället i ändan på den långa piren och tar oss till destilleriet i strålande solsken. Det visar sig att första guidade turen startar först klockan 11.00 så vi har två timmar på oss att bekanta oss med byn, vi tar oss till ruinerna på husen från 1600-talet och bekantar oss med stenbyggandets ädla konst. Otroligt nog är det en rätt så stor grupp turister som får bekanta sig med hur Jura whiskyn tillverkas, efter oss kommer en ännu större grupp svenska pensionärer. Det blir en del provsmakande och med beaktande av att det är på tom mage säger det bara pang i bollen och folk blir glada och pratsamma. Far och son har olika smak så fadern köper en Jura original och sonen Diurachs own 16 year aged. Glada i hågen och på lätta ben tar vi oss till båten och sätter kurss söderut mot Irland. Vi landade i vackert månsken på Ballycastle mitt emot Ratlin Island klockan 20.00.
Jura Destillery
Beachen på Jura



Ballycastle - Glenarm 20 sjömil 10 timmar den 8.10
Vi vaknade tidigt för att komma iväg så fort som möjligt för att avverka de svåra strömmarna vid Irlands Nordöstra hörn men försenade starten på grund av att man inte kunde hitta hamnkaptenen som skulle förse oss med diesel. Det blev en kostsam försening för vi hamnade i strömmar och virvlar som till och med förde båten bakåt ibland, trots att vi seglade så att skummet yrde. Vi kryssade i stark motvind med kryssfock och revad stor och körde dessutom maskinen på fullt där det var som värst. Vi var både våta och trötta när vi beslutade att gå in i Glenarm istället för Belfast som var målet för dagen. Det regnade hela kvällen och natten så det blev inget pubbesök utan istället stekte vi lökbiffar och delade på en flaska vin.

Glenarm - Portpatrik . 9.10 2014
Idyllen Portpatrik
Väderprognosen lovade inge vidare väder för Belfast så vi startar klocan 8.30 och sätter kurs mot sundet mellan Portpatrick och norra udden av Isle of Man så att vi kan välja hamn efter vädret. På morgonen när vi startar är det ingen vind men en 2 knops medström gör att vi forsar fram. Molnen hänger tungt runt oss men där vi finns är det sol. Klockan 11.30 var det slut på solen och regnet tog vid och nu forsar vi fram med 7-8 knops fart för segel. Lite efter middag dog vinden ut och vi väljer att gå till Portpatrik vilket visar sig vara ett lyckat val. En vacker pittoresk sommaridyll och tillräckligt utmanande hamnbassäng. I skrivande stund har vi en vacker kväll när vi sitter på verandan till Crown Hotel, nyduchade och väntar på vår stekta Seabass. Det är vår första riktiga eftermiddag iland sedan vi startade från Crinan. Iriska sjön är som en kastrull med kokande vatten och skeppsvraken är många
"eddies" i irländska sjön


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti