sunnuntai 21. helmikuuta 2016

ALBUFEIRA 20.2 2016
Äntligen efter lång väntan på grund av hårda vindar kom båten  i sjön den 18.2 klockan 12. Som tur lotsades jag ut ända till boj 20 där jag hittade en ledig gul boj att förtöja vid. Det visade sig att mitt NMEA 2000 nät är ur funktion och plottern hittar inte GPS:n, automatstyrningen fungerar inte heller. Halva torsdagen och hela fredagen gick åt att söka felet som inte kunde lokaliseras, på fredag kvällen i mörkret satte jag seglen, så att jag kunde avsegla följande dag vid högvatten. Bredvid mig låg en svensk båt för ankar som draggade på fredag eftermiddag på grund av den hårda vinden, men klarade sig av sandbanken för egen motor.

Sagt och gjort jag beslöt att mig för att segla vidare den 20.2 vid högvatten d.v.s klockan 12.00 trots att plotter och automatstyrningen inte fungerade. Som tur var det kända vatten och back up på datorn fungerade perfekt. Till råga på allt blev det en fin medvindssegling i sol och laber bris. Med anledning av lågsäsongen antog jag att man bör infinna sig i marinan innan solen går ner och så var det. Jag steg in på hamnkontoret i Albufeira klockan 17.45 och flickan var just på väg att stänga kontoret för dagen. Dessutom hade hon så bråttom att kortet till portarna blev felprogrammerat, och securitas måste tillkallas för att jag skulle komma tillbaks till båten. Trots lite motgångar såhär i början tror jag nog att jag får det mesta fixat här i Albufeira.
Den 21 har varit en fin vårdag och nu börjar det bli varmare. Antalet turister i byn har ökat. Vinden dör ut till kvällen och månen lyser så det är riktigt stämningsfullt här nere. På grund av fortsatt service på elektronik och löpande rigg har jag inte precis tid att idka fotografering men sätter nu med en bild över hamnen.
 Gunnar i Faro som var vänlig och laddade ner en massa läsbara artiklar som vägkost

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti