lauantai 27. helmikuuta 2016

Albufeira 23 och 24.2
Sov dåligt natten mellan 22och 23 med anledning av att jag kommit överens om mastlyft följande morgon. Jag hade förberett så att undervatten var lösgjorda samt seglen och bommen borttagna, och alla fall var samlade till masten gjorde att när det på natten började fläkta så började oljudet när något slår mot masten. Mest var jag orolig för grannarna. Varvsarbetarna hade lite problem med fjärrstyrningen av kranen men det löstes så småningom och jag fick masten flyttad några hack framåt på mastfoten. Nu återstår att se om båten lyfter fören bättre i motsjö. Resten av dagen gick sedan åt att montera löpande rigg.
Jag har begärt offert på ny sprayhood då den gamla börjar falla sönder, plastfönstret är bl.a trasigt. Jag har också beställt ett nytt Vindex från samma firma och i går meddelade man mig att leverantören inte hade några i lager så det går till nästa vecka innan jag får den. I dag har jag satt seglen samt snickrat lite i båten. Jag väntar också på en elektroniker som jag hoppas får igång NMEA 2000 nätverket. I morgon försöker jag byta ut signalkabeln till plottern för att se om det kunde hjälpa, det är bara uteslutningsmetoden som gäller när man inte har mera erfarenhet av systemet.
I går var vädret verkligen fint och det var shorts och bar överkropp som gällde, några kuttersmycken solade t.o.m. topless på däck, naturligtvis på grannbåtarna. När jag hämtade tvätten från tvätteriet som ligger uppe på kullen hittade jag en plats där man kunde beundra Atlanten som lyste lika klarblå som himlen. Tyvärr hade jag möte med sprayhood leverantören så jag hade inte tid att fotografera vyn. Men det kommer väl flera tillfällen innan det är dags att sätta kurs mot Kanarieöarna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti