tiistai 3. tammikuuta 2017

Nyåret 2017
Båtar kommer och båtar avgår det är en ständig ruljans här i marinan. Samtidigt är det en febril aktivitet här i närheten där man bygger scener soundcheckar etc. det staden Mindelo förbereder sig att ta emot det nya året. På La Grande Mia har man förberett överfarten i minsta detalj så att man kan ta det lugnt på nyårsaftonen. Elektronikproblemet med plottern är löst, dieseltankarna är fulla sammanlagt har vi nu 160 l diesel ombord, vi ligger något djupare än vanligt men hela vattenlinjen ligger fortfarande över havsytan. Bästa julklappen jag fick kom från operatören DNA som på julaftonen stängde av min telefon för att en för mig ovetande övregräns på 300 € hade uppnåtts. Detta var förstås på grund av den ivriga kommunikationen med DHL som gränsen hade nåtts när vi låg i San Miguel och väntade på startmotorn. Jag förstår dock inte operatörens agerande, de har ju koll på användningen av telefonkostnaderna varje dag så varför kan de inte fakturera lite av påföljande månads kostnader i fakturan för föregående månad om det ser ut som om man närmar sig kreditgränsen, de beviljar ju i princip 2 månaders kredit. Telefonen användes mycket i November. Fakturan för December betalades på dagen och låg endast på 89 €. Hellre skulle man  kunna skicka en extra faktura med kort betalningstid än att stänga telefonen tycker jag. Nå nu blir det ju inte av att använda den på mer än 2 veckor.
Den 27 fungerade den igen då jag höjde övre gränsen till 400 € men nu har jag beslutat att bara använda mig av free Wi-Fi och whats up så mycket som möjligt, det är dessutom billigare att använda satelit telefonen härifrån än mobilen. Men nu till nyårsfirandet. Vi var alla bjudna på middag till familjen som vi träffade på nyårsaftonen men till ett betydligt mera anspråkslöst ställe. Jag och jani hade ställt upp med 2000 Escudo var ca. 40 € för ingredienser. Ari mannen med rastafa håret är kock på en fiskebåt men nu på ledigt  trollade ihop en superp middag med vin griskött, kyckling öl och vin samt flamberade bananer och chokladkaka till efterrätt. Efter måltiden promenerade vi till centrum för att se på fyrverkeriet och för att lyssna på konsert där även Reggae kungen Antony Bean från Jamaica uppträdde. Det intressanta med promenaden och ny erfarenhet för mig var att det vällde in människor från all de många sidogatorna och gatan till centrum fylldes så småningom med så mycket gående människor att bilarna fick svårigheter att ta sig fram. Vi festade till klockan 5 på morgonen. En annorlunda, intressant och lyckad nyårsfest. Kan det möjligen vara så att man tillsammans med de här ungdomarna håller på att bli ung på nytt.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti