maanantai 25. elokuuta 2014

Crinan 25.8 2014
Vaknade sjutiden till det välbekanta mullret som förebådar frisk vind  och nu på eftermiddagen är det full storm, man hålls just och just på däck. John Dunlop från varvet var här och tittade till motorn och konstaterade att motorn måste tas isär från växellådan så att aluminiumbiten kan hittas, några av svänghjulets kuggar måste filas och nya startmotorn skulle krympas fast på något sätt, han var av den åsikten att startmotorn jag köpte i Helsingfors inte var orginaldel samt att kuggarna passade dåligt ihop med svänghjulets kuggar. Han trodde det skulle vara fixat till slutet av nästa vecka, så nu har jag biljetter till flyget på onsdagen den 27.8.
Jag hade tänkt cykla längs kanalen 16 km, 9 mil till Lochgilphead och sedan ta bussen till Glaskow, jag var lite orolig för hur bagaget skulle få plats på den lilla cykeln, som tur erbjöd John mig skjuts åtminstone till Lochgilphead men kanske även till Glaskow beroende på om det finns plats i bilen.
Kanalen är dock sevärd den är byggd 1801 och har 15 slussar. I den här ändan av kanalen har man använt hästar för att stänga portarna och i början av kanalen d.v.s i Lochgilphead ändan stänger man och öppnar portarna för hand.  Här säger man " Crinan Chanal the most captive shortcut in Britain ". Det slussas över 3000 fritidsbåtar / år och taxan är drygt 10 pund/ m räknad på båtens längd. Slussväktarn är unga och hjälpsamma och hjälper till med tamparna dessutom är de vackra för det är mestadels tjejer. Dessutom verkar det som man kan förtöja för ett eller två dygn för det finns båtparkeringsplatser med ström och vatten åtminstone på Crinan sidan, det finns utsökta cafe´r och restauranger om man inte vill kocka ombord. Om ifall jag inte åker tidigt i morgon skall jag ta en tur på morgonen med cykeln längs kanalen, lite motion skadar inte efter att ha legat här i 2 dagar. En interessant och bra grej här på Crinans boatyard är bojarna, sådana har jag inte upplevt förr, bojarna består av två flöten en mindre  med handtag och en större, det finns ingen öggla eller schackel utan man fångar bojen med handtaget som är försett med en tunnare lina drar upp den på däck och efter kommer ett 50 mm tjockt rep som är fäst direkt i en grov kätting och försedd med splitsad öggla som man trär direkt över knapen.
Förtöjningslinan är delvis beklädd med plastslang som skyddar för nötning. Viken är utsatt så man har väl lärt sig att vad som helst för rep och bojkrokar inte håller för påfrestningarna. Dessa klarar mer än väl 30 ton.






Observera slottet i bakgrunden tänkte ro dit men på grund av hård vin inte möjligt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti