keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

Albufeira 27.2 -2.3
Dagarna går men lyckligtvis blir vädret bättre hela tiden och barometern stiger. Härom dagen fick jag kontakt med Billy som har parkerat båten i Vila Real san Antonio mittemot Antamoye på Spanska sidan. Jag behövde hämta mitt nya Windex från marinbutiken i Antamoye så vi passade på att träffas i V.R s Antonio och åkte tillsammans med min bil över bron till Antamoye. Billy behövde en kättingkrok för linan till den förra hade brustit när han låg för ankar utanför Culatra. Billy har tillbringat flera vintrar här i Algarve men nu har även han tänkt ta sig till Kanarie öarna. Jag hade av misstag fått 2 st handböcker gällande Atlantic islands så vi gjorde affär och jag blev av med den andra. Jag börjar så småningom få båten i ordning plottern och automatstyrningen fungerar, och idag kom segelmakaren med min nya sprayhood ( se bild ). Idag kopplade jag vatten och slangar till vattenmaskinen så i morgon skall elen dras. Som bäst blir det just ingen tid över för socilalt umgänge för jag jobbar från 7.30 - 18.30 d.v.s tills det börjar skymma. Tills nu har man fått använda faciliteterna för sig själv men nu börjar det röra på sig och en hel del båtar far ut och in och testar hur båten klarat övervintringen, elektronik problem tycks vara ganska vanliga. När jag höll på och borrade hål i skrovet för utloppet från watermakern fick jag besök av två finska killar som levererar båtar till olika destinationer. De skall i april segla en Swan 57 härifrån till Kanarieöarna och i övermorgon startar de från Cascai med en Lagoon 37 till Kanarieöarna och vidare till Virgin Islands. Får se om vi hinner ta en öl tillsammans innan de drar iväg till Lissabon. Baklänges Gunnar åkte hem igår och Billy åkte till Lissabon för att hämta frun. Jag planerar att försöka gå ut och testa på lördagen och om allt går väl och vädret tillåter startar jag mot kanarieöarna på söndag. Jag har nu testat nya kameran så nu återstår att se om bilderna blir av bättre kvalitet än tidigare.
 Sprayhood o Watermakern

 Billy på Miss Brazil och färjan till Antamoye som syns på andra sidan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti