maanantai 2. toukokuuta 2016

Radazul 25.5 - 2.5
Det var bara 6,5 sjömil hit så jag hissade endast focken, moton fick arbeta hela timmen. Trots att vinden och strömmen var från besvärligt håll lyckades landningen med aktern mot pontonen över förväntan. Vattnet rör på sig här i bassängen mest hela tiden så båten ligger aldrig helt stilla, det är ofta svårt att sova då det rycker i förtöjningarna. Under dom här dagarna har vi tillverkat en jigg av träd för bättre kunna förklara för smeden hur övre stödet skall se ut. Först i förrgår hittade vi en smed som åtog sig jobbet att tillverka stödet i syrafast stål, men han var väldigt upptagen så han lovade stödet först den 14.5. Det betyder att jag måste på något sätt fördriva 2 veckor här i Radazul innan det är dags att flyga till Portugal och hämta bilen. Den reparerade genuan fick jag på torsdagsmorgonen och Uv skyddet verkade vara av avsevärt bättre kvalitet än det jag fick sytt i Finland för 6 år sedan, dessutom var snörplinan av grövre dimension än den förra.
Det trevliga med det här seglandet är att man alltid träffar på någon hjälpsam och trevlig person, såsom Mike Harris till exempel. Han har bott här på ön i mer än 10 år och talar flytande spanska. Vi har kört omkring i hans bil och fått tag på bultar och annat material som behövts vid monteringen av vindrodret. Jag har också skurit in nya mattor i ruffen så att durkarna inte är så hala, därutöver har jag installerat en 22 tums television som också går på 12 volt. Televisionen är mest till för att jag lättare skall lära mig spanska. I dag har vi hela dagen varit uppe och vandrat i bergen på norra Teneriffa för det är siesta här och det mesta är stängt. Mike har en speciell hobby s.k. Geocasing. Man gömmer askar med loggböcker på sevärda platser, sätter sedan ut koordinaterna på nätet så att intresserade kan försöka hitta asken och skriva namn och datum i boken. Jag fick vara med och gömma en ask på en ny plats, på nätet heter platsen Julli jag har dock för mig att han skrev det Yolli. Jag sätter med lite bilder från bergen




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti