sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

Santa - Cruz de Tenerife 20-24.4 2016
Ursäkta att jag inte skrivit på en tid. Det har att göra med att jag har underhandlat med Mike Harris om att få köpa hans gamla vindroder av märket Windvane ( de sju havens Rolls Royce vad gäller vindroder ). Nu är affären avgjord och i morgon förflyttar jag mig till Radazul, en liten marina 6 sjömil söderut, där jag skall få det installerat. Det har gått åt en massa tid till planeringen, dessutom har Mike forslat mig till olika ställen med sin bil och senast i går var vi på Ikea samt uppe i bergen. Tyvärr kom det oförväntat så jag hade inte kameran med mig. På fredagen passade jag på att putsa och smörja vinscharna på rufftaket. Under veckoslutet har det också varit festival i folkdans där olika grupper från de olika öarna uppträdde. Det var så fullsatt att jag inte kom tillräckligt nära för att ta bild av de vackra flickorna i granna folkdräkter som uppträdde. Jag får kompensera med bilder från fyrverkeriet i stället. I dag tog jag tillfället i akt och trampade upp till La Laguna 2,5 timme svettig uppförsbacke sedan 20 min nerför så att händerna domnade vid bromshandtagen. Det var nog tur att det bar av nedför för igen blev det något av ett missförstånd när jag beställde mat, jag försökte förklara att jag ville ha lite sallad ( ensilada mix ) och parillada med  fritos ( kotlet med fransk potatis ). Först serverades en härlig sallad sen kom en portion med 2 st griskotletter 2 korvar i storlek med knackorvar med smak som corizo och franska potatis. Kanske jag såg svältfödd ut jämfört med damerna som serverade i artistrestaurangen, för en kotlett hade varit mer än nog. För att få maten att sjunka, och ni en bild av hur vackert här är, tog jag en liten omväg via Carcia Sanabria Parken. Något innan parken stötte jag på Plaza de Toros d.v.s. tjurfäktningsarenan, den låg öde och såg ganska förfallen ut så antagligen ägnar man sig inte åt tjurfäktning mera. Under vistelsen här har jag läst Åke Mattsons bok Vagabond till Lofoten hans sista bok, och sista långsegling 1987.
 2 skönheter i samma marina tyvärr ligger genuan ännu på däck



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti