perjantai 27. toukokuuta 2016

Sevilla 16.5
Sitter här på busstationen och väntar på bussen till Albufeira som avgår 23.59. Flygtiden från Teneriffa Norra hit var nästan 2 timmar. Jag har 4 timmar väntetid så jag passar på att skriva. Det är bara att hoppas att bilen är kvar i marinan. Det har varit en del motgångar den här veckan men som tur fick jag båten flyttad till en bättre plats innan jag lämnade den. Problemet är bojlinorna och svallet ( surge som engelsmännen säger ). Natten mellan den 11-12.5 var det ytterst besvärligt och jag tror jag var uppe varannan timme och kollade förtöjningarna. Dessutom justerade jag grannbåtens linor som började ta stöd av min båt. Men inget hjälpte utan vid midnatt drämde båten med aktern före in i pontonen med sådan kraft att vindrodrets hylsa och axel böjdes. Jag märkte det först på fredagskvällen för följande morgon skulle det seglas. Nu har jag beställt reservdelar från Hydrovane i Kanada och hoppas på att dom finns i lager, och jag har ju försäkring så det ordnar sig väl.
Något positivare var det på torsdagsmorgonen när vi gjorde våra gymnastik övningar i parken och såg 3 st pilotvalar som simmade lite utanför i en vik. Jag skriver vi för Mike har börjat ta sin övervikt på allvar och deltar i övningarna. I går körde vi i Mikes bil upp till Teide och han visade mig en massa fina stigar där man kan vandra till de olika bergstopparna. Teide är Spaniens högsta berg 3600 m, men ända till toppen tog vi oss inte för kabelvagnen kostar 28 € och på grund av att molntäcket var tjockt skulle man ändå inte haft någon god utsikt nedåt. På vägen ner kunde man dock skymta La Palma, La Gomera och El Hiero. Jag har under den gångna veckan passat på att uppgradera båten något med lite nya förvaringsutrymmen, ett hopvikbart bord i glasfiber i sittbrunnen och ny heltäckande matta på durkarna. Båten har försetts med en television som också går på 12 V och en DVD spelare, så lite underhållning har det blivit, kanske det är därför jag skriver mindre. Sätter med lite bilder från Teide. Jag hör av mig igen när hemresan är genomförd. By the way Sevilla är en stad värd att besöka och varmt är det på slätten.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti