keskiviikko 15. helmikuuta 2017

San Martin 13.2
Det är vacker kväll här i marinan där jag sitter och skriver. Electronik experten Andrew kom förstås 2 timmar senare än lovats tog styrenheten med sig och lovade återkomma på eftermiddagen, dock har inget hörts ännu. Själv har jag jobbat med att byta ut den gamla toaletten mot en ny Lavac, trodde att det var bara att montera dit den och att jag hade allt jag behövde o.s.v. Så lätt var det inte och till mitt ve och fasa märkte jag att trestegsventilen som inhandlats för 6 månader sedan i S:Ta Cruz inte har fungerat, omväxlaren har fastnat i mitten så nu kan det hända att septiktanken är full, men här finns inga möjligheter att tömma den, dessutom noterade jag ordentligt med avlagringar i den dyra luktfria slangen som köptes samtidigt. I dag har jag inhandlat nya slangar och diverse tillbehör för 135 dollar och kunde konstatera att gammal 38 mm slang går bra att trä på kopplingarna men den nya 38 mm:s slangen måste värmas och träs på med våld vilket är både tidsödande och frustrerande. Men nu är den biten avklarad. I morgon borde jag få det nya kortet för västra Caribien och jag hoppas Andrew hör av sig beträffande styrenheten, för jag har beslutat starta senast den 15.2 med eller utan autopilot.
San Martin är trevligt men här är väldigt dyrt även marinan. Här finns fina och exklusiva klädbutiker med fransk design som specialitet. Jag hittade en Nautica butik där jag på Henrik Halonens inrådan köpte både röda shorts och röda Lewis Chinos som bevis för att man korsat atlanten. Nautica torde vara ett varumärke som ägdes av min arbetsgivare i Taiwan, men numera är det fransmännen som äger det. Vi har också haft ett otroligt månsken ( Eclips ) något som bara återkommer vart 5 år. Ett annat intressant fenomen är att då man i Norge orienterar enligt fjälltopparna och bergen så orienterar man här enligt vikarna. Vi har t.ex Simpson Bay , Simpson Bay Lagoon, Cole Bay, Mullet Bay och Mullet pond, Great Bay och Great Bay Salt pond o.s.v. Det verkar som den franska sidan är fattigare och infrastrukturen sämre än på den holländska sidan. Det finns dock inga som helst gränsövergångar utan alla rör sig fritt mellan länderna. Det går inte riktigt som på Strömsö i den här delen av världen Budget Marine har inte det utlovade sjökortet, Andrew elektronikspecialisten har försvunnit med styrenheten så det blir intressant och se om jag kommer iväg under dagen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti