sunnuntai 14. elokuuta 2016

ARRECIFE 14.8 2016 DRAMATIK  !!!!!
Inte en riktigt vanlig söndagsmorgon. Hade just fått i mig morgongröten och kaffet när jag hörde den stora 150 fots skonaren i pontonen näst intill starta motorerna och lägga ut. För att samtidigt ha något att göra medan jag följde med manövern hade jag börjat fylla aktertanken med diesel. Den pågående tankningen fick dock ett abrupt slut för mitt i allt tappar skonaren styrförmågan och girar styrbord  fören pekande rakt in i facket där jag ligger, besättningen ryter och springer som bara spanjorer kan göra, men kaptenen får inte i backen man har inte ens ankare i klysen så bogsprötet går över flaggstången  och passerar  akterstaget med 10 cm och ränner in i brimini överbyggnaden i Westerlyn bredvid, de rostfria rören ger efter och bogsprötet fortsätter in följande båts sprayhood i glasfiber och mesan. Toppvanten brister och mesan böjs något i lä men som tur tar sprayhooden den värsta stöten och skonaren stannar, de får fort ut en lina från fören som jag fäster i pontonen. En kille hoppar i och får iland en lina från aktern så att aktern inte sveper ner mot båtarna vid andra pontonen. Det ligger en lotsbåt och en räddningskryssare på andra sidan men kaptenen kallar inte på hjälp utan försöker med besättningens hjälp varpa ut båten utan att ställa till ytterligare skador, jag lånar dem hammare och såg så att de kan såga sönder sprayhooden så att de får loss stagen från bogsprötet som gått igenom glasfibern.Sent omsider  kommer en privat fiskebåt för att bogsera bort ut henne till en plats lite längre bort. Det har ju förstås varit uppståndelse här på pontonen runt La Grande Mia och man spekulerar vilt vad som gick snett, en del påstår att kaptenen inte var riktig nykter ännu och att han därför inte kallade på hjälp från räddningsbåten. Det påstods också att skonaren var från 1800 talet hade gått på grund här i viken innan hamnen grundades och sedan räddats och renoverats. Kanske det rentav var frågan om ett gammalt sjörövar fartyg.
Men i alla fall hade kaptenen tur för med undantag för La Grande Mia så körde han in i de billigaste och minsta båtarna så skadorna blev slutligen inte så stora. Men han hamnar säkert i något förhör, för bogsprötet rev också bort toppen på yttersta stolpen som håller pontonerna på plats.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti