perjantai 5. elokuuta 2016

Marina Rubicon 5.8 16
92 besvärliga sjömil fågelvägen från Las Palmas - till Marina Rubicon på Lanzarote i dikt bidevind svår sjö med 2 slag på grund av den sydgående strömmen så seglade sjömil åtminstone 100. Vind 20 - 25 knop förbrukad tid 23 timmar. Med facikt i hand så borde jag ha väntat tills idag för nu har vinden minskat något i styrka men samtidigt har barometern sjunkit från 1024 mb till 1018 och en förändring i väderleks-förhållandena är att vänta. Spanjoren bredvid mig i Las Palmas sa att nu får vi äntligen sol här i Las Palmas, han har legat i marinan sen 2006 så han vet säkert. Han råkade faktiskt fråga mig innan jag gav mig iväg om jag var mentalt väl förberedd för trippen men han antydde att det var bättre att segla direkt mot Lanzarote än att gå mot sydspetsen på Fuereventura och sen gå norrut. Enklast är nog ändå att besöka Lanzarote och Fuerteventura på vägen ner mot de andra öarna. Mentalt förberedd ? första gången jag har känt början till sjösjuka och hade problem att vistas nere i ruffen men som tur hade jag kaffe och smörgåsar färdiga för att stävja värsta hungern. På kvällen lagade jag faktiskt ett mål mat med ris och corned beef på spisen trots lite illamående.
När jag vid middagstid förtöjde vid mottagningspontonen fick jag hjälp av en svensktalande "marinero", det visade sig senare att han faktiskt var hemma från Sverige.  Marinan är stor och liknar mycket Mogan på södra Gran Canaria som också är en turistfälla. Det 38 grader varmt i ruffen och solen lyser när jag sitter under solskyddet och skriver. Det är betydligt lägre luftfuktighet här än i Las Palmas så allt som blev vått under överfärden har redan torkat.
När jag startade från Las Palmas märkte jag till min förvåning att jag knappt kunde höra att motorn startade och att den gick, jag undrade först om det var något fel på den men sen gick det upp för mig att jag säkert har vaxpropp i öronen för jag hade redan skruvat upp volymen till max på tv:n för att kunna följa med en Clint Eastwood film. Det kan också förklara varför jag hade en släng av sjösjuka, så i dag har jag försökt få öronen spolade utan att lyckas.
Hoppas inte vår hälsovårdsreform  går åt samma håll som den jag har mött idag, vi börjar med den lokala akutpolikliniken där receptionisten hade mig att cykla tillbaks till båten för att hämta passet fastän det på disken fanns en information att det som behövs är Europeiska kela kortet och körkort men hon påstod att det gällde endast personer som var skrivna på öarna. Så det var bara att trampa fram och tillbaka  och väl tillbaka försökte jag förklara att det inte behövs doktor utan sjuksköterska som spolar varmt vatten i örat och att jag redan satt remowax i örat. Trots det hamnade jag hos en vacker och amper kvinnlig läkare som tittade mig i öronen och skrev ut ett recept, jag sa att jag redan varit till apoteket och hade medicin och att jag ville ha öronen spolade. Hon sade att om jag skulle ha haft infarkt astma, eller diabetes skulle hon ta väl hand om mig men öronspolning kunde man inte göra på den här kliniken. Nå innan jag tog mig till akutmottagningen hade jag redan besökt privatkliniken i marinan, men den var stängd och man hänvisade till en annan klinik i staden. Utanför apoteket hade jag noterat en annan Tysk läkarklinik så jag gick dit men där fanns inte heller någon läkare på plats endast receptionisten. Jag beslöt att ta mig till den skandinaviska läkarkliniken till utkanten av byn, den hade bytt namn till Euroklinik men där fanns ingen på plats, på vägen tillbaks hittade jag ännu en tysk klinik där fanns läkare och receptionist på plats men som tur frågade jag vad det kommer att kosta. Priset för bara konsultationen av läkaren skulle kosta 120 € plus åtgärd kanske lika mycket så jag sa tack och adjö och gick tillbaks till apoteket och köpte mig en injektionsspruta för 1 € som jag skall använda till att spola ören med. Hur det lyckas får ni veta senare för här kommer jag att stanna åtminstone  över veckoslutet för jag känner mig ganska mörbultad efter seglingen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti