maanantai 22. elokuuta 2016

Arrecife - Santa Cruz Tenerife 18 - 19.8
147 sjömil 26 timmar. Efter att ha konsulterat marina kontoret och fått ett negativt svar om möjligheterna att landstiga eller ankra utanför La Graciosa beslöt jag att ta den lättare vägen d.v.s samma väg tillbaks som jag seglat till Arrecife. Det var ett bra beslut för jag hade för engångsskull en fin segling först frisk läns efter El Rubicon frisk halvvind i fint månsken när jag passerade udden Las Palmas fick jag slå ut revet och där tappade jag också farten enda tills dess hade jag gjort 6-7 knop, då såg det ännu ut som om jag kunde klara resan på 25 timmar. Men inte heller den här gången kunde jag klara mig helt torr hela vägen. Klockan var lite över ett på eftermiddagen och då hade jag endast c.a 15 sjömil kvar så jag började förbereda landningen genom att klä av mig sjöstället och ersätta det med t- skjorta och shorts, men mycket snart efter bytet började det friska i och snart hade vi 25 -30 knop snett akterifrån och motström vilket gjorde sjön brant och besvärlig. Hamnen låg i lä så det var bara att svänga upp mot vinden för att beslå storseglet och då fick jag vatten över mig så att jag blev genomdränkt och som tur är vattnet varmt, problemet är bara det att man alltid måste tvätta kläderna efter att de har blivit utsatta för saltvatten. Nu har jag också börjat med det att alltid då jag kommer i hamn spolar jag bort saltstänk från Sprayhood och däck. Nu när jag varit här ett par dagar har jag lagt märke till att det alltid på eftermiddagen friskar i här utanför marinan och sedan avtar vinden till kvällen, så det var bara fråga om fel timing. Jag försöker här foga in en video om hur vindrodret fungerar och hur det sur ut när jag seglar.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti