perjantai 12. elokuuta 2016

El Rubicon - Arrecife 11.8 20 sjömil
Det var en lugn torsdagsmorgon men mycket att göra så klockan var 12 innan jag slutligen kom iväg. I sundet mellan Lanzarote och Fuerteventura blåste det just ingenting och vinden kom från alla håll och kanter, och på grund av strömmen som med allt våld ville föra mig söderut var jag tvungen att starta motorn. En ganska händelselös motorfärd med undantag för 5 stora feta delfiner som följde med mig en stund men på grund av den låga farten 4 knop max var de ganska lojta och lämnade mig. 6 sjömil innan angöringen av hamninloppet till marina Lanzarote kom accelerationsvinden från norr med en styrka som varierade mellan 20 och 25 knop så inte heller den här gången kunde skepparen undvika att bli våt. Nå allt gick väl och just när jag rundade ostremmaren som markerar revet utanför Arrecife fick jag först syn på några flygfiskar i lä om båten och på lovartssidan en hajfena och något blankt under vattenytan. Det var mina första flygfiskar de är violett blåa med en svart rand på ryggen och flygningen påminner om en trollslända.
Marina Lanzarote är en ny stor marina med hela affärskomplex längs hela piren som är minst 2 km lång och det är första gången på hela resan som jag ligger vid en ponton som är längre än båten.  Arrecife som är huvudstan på Lanzarote verkar vara en spännade stad med mycket att bjuda på, dessutom är hela Lanzarote grundad av pirater och idag har jag bekantat mig med försvarsanläggningarna som byggts någon gång kring 1750 för att bekämpa piraterna. Pirat museet ligger i Teguise d.v.s 30 km norrut från stan, jag återkommer om det så fort jag hittat en lämplig hyrbil. Den som är intresserad av arkitektur och modern konst skall besöka Castillo De San Jose där man i samband med renoveringen av borgen 1976 planterat in en ytterst vacker restaurang med utsikt över inloppet till hamnen. Jag kommer att stanna här åtminstone över veckoslutet så det blir säkert mera rapporter om sevärdheterna på ön.
 Castillo de san Jose, restaurangen nedan
 modern konst

 Marina Lanzarote samt bron till borgen Arrecife

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti