tiistai 30. heinäkuuta 2013

Kiberg- Vardö 18.6

Har inte bråttom på morgonen då tidvattnet börjar gå ut först vid 12 tiden. Startar dock seglingen mot Vardö klockan 10.30. Det är inte långt men vinden är WNW 8 m/s ibland uppe i 12 m/s, det regnar hela dagen och trots moderat segelföring dyker vi igen och det blir vått men nu är jag förberedd och har full mundering. Jag är framme i Vardö kl.13.00. Det finns inga egentliga gästplatser så jag tar iland vid en pontonbrygga där det ligger fiskebåtar. Tillreder mat och sitter och äter när jag hör en 200 hk motor brumma utanför ruffen, Det är fiskebåt som vill ha plats framför så det blir att justera lite men fiskaren är hygglig och vi kommer väl tilltals och det slutar med att jag sitter i hans båt och byter ut en flaska rysk champagne mot ett par äkta fiskehandskar i gummi, jag har nämligen ett elakt sår på högra handen som inte vill läka p.g.a saltvattnet. Han lär mig också att alltid skölja händerna med söttvatten efter att man haft händerna i saltvatten. Tanjas efterlämnade handkräm kommer nu också väl till pass. Jag frågar också om det är något lurt med grynnorna som finns utsatta på mitt Garmin kort. När jag körde in i Vardö hamnade jag enligt mitt kort på stenar flera gånger men det fanns inga stenar. Han visade infarten på sina c map kort och där fanns inga grynnor utmärkta. Vad betyder nu detta? Har indierna kopierat några krigstida Amerikanska kort där man satt in stenar för att hindra fienden att komma till deras baser (Nato ). Det lovas fortsättningsvis NW vindar och i morgon kuling så jag börjar överväga att skippa Svalbard antagligen börjar det bli försent på året. Fiskaren säjer att det blir bättre i Augusti men det blir lite lång väntan. Tar vara på kvällen och går till hotellet beställer bastu och massage för jag har 3 st fingrar på vänstra handen med nedsatt känsel men diagnosen är att en nerv har råkat i spänning i nacken men att det kan ta rätt länge innan läget normaliseras. Massören är en fysioterapist från Luleå i Sverige. Hade tänkt gå på den lokala puben Mejeriet på kvällen men den öppnade först kl.24.00 och med anledning av tidig start gick jag istället och la mig att sova.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti