tiistai 30. heinäkuuta 2013

Mehamn - Gjesvaer 22.7 2 årsdagen efter massakern på Utöja.

Tar det lugnt och planerar kommande kvällsseglig skall jag gå runt Nordkap eller igenom Mageröyasund. Om jag väljer sundet blir nästa hamn Honningsvåg dit det är ca. 40 nm då kan det bli bastu imorgon väljer jag Nordkap blir det lång segling. Vinden är fortsättningsvis NW men kan ev. gå mera mot W jag tror jag låter förhållandena avgöra. Går till den lokala butiken och unnar mig färska jordgubbar och glass som intages efter en kyckling risotto. Henrik ringer och han får en fullständig redogörelse om resans alla faser. Ger mig iväg 15.30 det är flod kl. 16.00 så jag får strömmen med mig åtminstone ut, men det har visat sig att den sedan ofta är emot när man närmar sig hamn. Sagt och gjort varierande vind men hyfsat väder första gången på ca. 2 veckor men kallt 8 grader + beslutar runda udden och gå till Gjesvaer. Nord Cap rundas klockan 03.00 och jag lägger till vid Gjesvaer klockan 06.00 efter att ha tagit mig igenom en ngt. ”tricky” infart. Hamnen är liksom i en vulkan krater. Gjesvaer är känd för sina birdsafarin som går till holmarna här utanför. I dag den 23.7 är det en vacker morgon kanske det märks att man är på väg söderut men nu är det dåligt med vinden. Besökte turisstinfon för att fråga om det fanns några fisketurer med handledare, då jag mötte en ren på vägen, tänkte bruka tiden i väntan på flod med att lära mig fiska men man måste hyra en hel båt och fiska för sig själv och det blev dyrt. Har fiskegrejer ombord och försökte dra lina när farten är under 4 knop men har inte lyckas få napp ännu. När jag rundade udden landade det en mås på pulpitten i fören där satt den och spanade efter fisk. Det verkar vara vanligt här att måsarna kommer i skydd av seglet för att fiska, en mås gick t.o.m mellan genuan och storen. Det är över 50 nm till Hammerfest så jag planerar att ta det som 2 dagsetapper. Få se ?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti