keskiviikko 17. heinäkuuta 2013

Sonostrov 3.7

Vi spenderar dagen på sonostrov och bekantar oss med dess historia och får reda på att också här har det förekommit ett fångläger hörande till den sk. Gulage Archipelagen. Ägaren har hittat platsen med anledning av att hans far hade suttit fånge ( arbetat där ). Man satsar mycket på ekologi och även finska forskare medverkar. På ön finns också en stor musselodling och medan vi badar bastu har någon ( ägarens gåva) lämnat en påse musslor i sittbrunnen på La Grande Mia. Varken Mikael eller jag har någonsin tillagat musslor men skepparen hade lyssnat på diskussioner om tillagning och fattar beslut att har vi en gång fått musslor ska de kokas och ätas. Receptet: fyll kastrullen med lite vatten häll lite rödvin över och koka tills musslorna öppnar sig. T.o.m Mikael tyckte att det var de bästa musslor han någonsin ätit. Klockan 15 startar Bris och La Grande Mia sin långa leg på 190 sjömil till Arkangels. Det är god motvind i början så vi hamnar lite långt norrut innan vinden vänder mera med och vi får skota ut. Vi lämnar bris utom synhåll ganska snart och det blir dags att sätta spinnakern. Det är hårt tryck och vi gör 7 knop när skepparen märker att övre  lagerstödet på roderaxeln rör sig, ner med spinnakern och fram med hylssatsen. Hydraularmen på automatstyrningen har gjort att bultarna har börjat öppna sig, det är dock snabbt reparerat och vi kan fortsätta för fulla segel. Samtliga stora båtar börjar gå förbi men vi håller tidtabellen och angör samlingspunkten 5.30 en halvtimme före. Det är planerat att starta mot Arkangelsk klockan 06.00 men inget liv i ledarbåten. Bris anländer en timme försenad så inseglingen startar klockan 07.00. Enligt programmet skulle vi vara i Arkangelsk klockan 8.00 och vi tar för givet att vi kan inta frukost iland klockan 9. Det är till vår förvåning över 30 sjömil in så det blir 6 timmar istället för 2. Dessutom tilltar vinden och det börjar ösregna. Mikael släpper ut förseglet för att hjälpa motorn att klara strömmen och tidvattnet. Peter den första kör fullt och drar ifrån  fastän sikten blir obefintlig. Vi på La Grande Mia sänker farten för att de bakomvarande skall ha möjlighet att se vart man är på väg avståndet mellan första och sista båt är redan uppe i 1 nm. Döm om vår förvåning när vi förtöjer i en flytande restaurang så att det ligger 4 till 5 båtar sida vid sida och vi förstås ytterst.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti