keskiviikko 17. heinäkuuta 2013

Konevitsa 19.6 2013

11.30 besöker vi konevitsa kloster som man håller på att renoivera. Arbetet går långsamt men framskrider , hoppas brödraskapet kan behålla klostret och holmen så att inte holmen förstörs av exploatörer och sommarvilla ägare. Det finska ordet koni som betyder häst kan härstamma härifrån för här finns  häststenen Konj-kamenj varifrån den heliga Arseni jagade iväg all gamla demoner. Häststenen har fått sitt namn från det att hedningarna offrade årligen en häst för att blidka gudarna.
En verkligt fin och rörande upplevelse var att lyssna till sång från 2 munkar. Aldrig har jag upplevt en sådan akustik och sådana toner. Jag försökte febrilt hitta några gömda kablar, högtalare eller en extra kör i bakgrunden men fann inget endast 2 man  med sina röster. Inget illa om The Priest men det här var i klass för sig. En stor del av åhörarna liksom jag själv fick tårar i ögonen.
Klockan 16.30 startade vi mot Valamo  dit vi anlände klockan 22.30. På vägen kalibrerade vi vår nya autopilot som har fått namnet ”perhe” eller the perfect helmsman. Såsom namnet säger fungerar den bra och gör det möjligt reducera antalet besättningsmedlemmar utan att båtens prestanda blir lidande. Det är också därför jag nu kan sitta i dimman och koncentrera mig på skrivande.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti