tiistai 30. heinäkuuta 2013

Vardö – Båtsfjorda 19.6

Som planerat start klockan 04.00 det regnar men sydlig bris och det är några grader varmare. Seglar med lösa skot i god fart  och plottern säger att framme kl.11,50. Det kan ju inte gå så bra då vi närmar oss Båtsfjorda börjar det dra mera emot och sjön blir igen ett inferno inte kommer vi fram torra den här gången heller. Inloppet till Båtsfjorda är intressant höga klippor med en massa grottor, tyvärr kan jag inte ta bilder då ju Tanja i misstag tog min kamera ochLumian fungerar inte. Båtsfjorda samhället ca 2000 pers hade fina hamnanläggningar med vatten och el dock inga duschar eller tvättmöjligheter. Båtsfjorda är också en skidresort med slalombackar och i vissa bergsskrevor fanns ännu snö. Talade med en lokal företagare som sade att det är inte ofta man ser en segelbåt här. Tyvärr var jag ett veckoslut för tidigt man höll på att spänna upp öltält o.d för nästa veckas festligheter. Går ett varv runt stan och kollar vad det finns för utbud  dock inget för mig så jag går och lägger mig tidigt för enligt planerna ger jag mig av igen vid 4 tiden så att jag har tidvattnet med mig .

Lite om nordnorge:
Det finns inga sjökort att köpa någonstans, det går inte att växla pengar varken på banker eller hotell. Många butiker och företag läggs ned eller håller på att stänga. Ett undantag var fiskaren jag träffade i Vardö han hade flyttat dit från Ålesund för att fiska kungskrabba. Och för att få tillstånd att fiska krabba måste han ha en bostad på land. Det återstår att se hur länge Hurtigrutten kan hålla igång ty antalet passagerare var inte alltför många.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti