keskiviikko 17. heinäkuuta 2013

Valamo 20.6 2013

Valamo är en mycket vacker och speciell ögrupp ( skärgård ) kanske ngt. Likt höga kusten i Sverige. Nästan på varje holme finns ett litet kapell åtminstone vid inloppet till Monestery Bay där också vi ligger. Klockan 8.30 för jag Lasse och Sigge till båten som skall föra dom till Kexholm därifrån de sedan skall ta sig hem till Finland. Klockan 9.30 besöker vi klostret och kyrkan som liksom konevitsa är under renovering. Den övre kyrkan glänser av fina ikoner och målningar med förgyllda ramar då jag får höra att det mest värdefulla målningarna samt biblioteket finns i Finland. Tanja som följer med den ryska gruppen hinner höra på sången från 5 munkar, hon har skaffat cd:n så att jag vid tillfälle kan lyssna på den.
Jag hinner inte till konseren med anledning av att jag skall hämta de nya besättningsmedlemmarna Titti och Taika som kommer med båten från Kexholm.
Klockan 15. 00 startar vi mot Svir och här sitter jag nu och skriver på datorn vi får se när vi kan sända texten och bilderna på bloggen.
Temperaturen ute är nu 10 grader och ingen vind flickorna har sett några sälar som bäst en koloni på 5 st. Det är 4 grader i vattnet trots det har skepparen simmat 2 ggr.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti