tiistai 30. heinäkuuta 2013

Mot Norrhavet Kirkenes – Vardö 16.7

Det börjar bra svag vind från sidan och det ser ut som jag sträcker den drygt 35 sjömil långa seglingen, jag värmer en burk norsk ärtsoppa och äter medan vädret är gott. Hurtigrutten passerar innan jag är ute ur Kirkenes viken. Tänker först gå till Vadsö men tycker att vädret är så bra att det är bättre att lägga lite sträcka bakom sig. Kurs mot Vardö och då börjar det, rak kryss till början 8 m/s seglar någon timme med fulla segel men det börjar igen bli blött. Minskar segel och nu är vi redan uppe i 12 m/s . Vinden varierar starkt ena stunden 8 inom 5 minuter igen 15 m/s sjön är svår. Automatstyrningen klarar inte att hålla kurs och jag har inte sjöstället på mig fryser och är våt som en hund. GPS:n säger att vi borde vara framme vid Vardö vid midnatt. Klockan 09.00 skymtar ja ett samhälle och  Aisen visar att det ligger båtar ant.fiskebåtar där. Jag börjar granska närmare och det visar sig att samhället heter Kiberg men Garminen visar att hela viken är full med sten och jag beslutar att dit går vi inte. Börjar gå mot Vardö igen men då brister storfallet, jag hade granskat det dagen innan men det går av vid trissan antagligen pumpar masten. Beslår storen och rullar in det lilla jag har ute av genuan. Kör motor mot Vardö men det känns hopplöst i den motsjön börjar studera kortet närmare och tänker ta risken att åka in i Kiberg mellan stenarna. Sagt och gjort kryper jag in mellan vågbrytaren utan missöden jag hittar dessutom några käppar som jag antar att man skall åka emellan. Spenderar dagen 17.6 med att gå runt i byn samt med att byta ut reservfallet mot det medhavna vajerfallet. I Kiberg finns ett partisanmuseum, inga trän och inga butikermen renar spatserar fritt. Samhället består av ca. 250 pers. som ant. alla lever på fiske.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti