sunnuntai 4. elokuuta 2013


Hammerfest – Alta 27.7

Efter att ha noggrant studerat den nyinköpta kartan beslutar jag mig att gå genom vargsundet direkt till Alta Hasvik kan jag angöra senare då den ligger ganska på vägen till Tromsö. Jag kommer iväg klockan 08.00 och märker snart att det blir kryss, beslutar att byta genuan mot focken för att få bättre stagvändningar. Det visar sig att beslutet är rätt och jag får en fin kryss i vackert väder och här i sundet är det som att segla hemma ingen sjö och medströmmen gör att vi gör över 6 knop dikt bidevind, dessutom vänder sundet och vinden så sista biten får vi akterlig vind, en timme före Alta får vi ett åskväder men vi håller oss i kanten så det blir endast lite regn. Kommer till Alta redan kl.18.00 så jag firar lördagen med att gå ut och äta på restaurang, tar sedan en ytterligare promenad till själva Alta centrum. På vägen möter jag ett svenskt par som behöver hjälp med att hitta en pub, jag hade fått en karta på förra stället så jag hjälper dem med orienteringen.

Morgonen den 28.7 är mycket varm och vacker första gången sedan Kirkenes kan jag gå utan skjorta och med shorts. Gör underhållsarbeten på båten och städar, det är tråkigt i Norge på söndagarna då ju allt är stängt. På kvällskvisten går jag till centrum på nytt för att se om jag kunde få hyra en cykel för att jag kunde ta mig till Alta museum ( känd för hällristningar som finns i området ) tar dessutom med handuk och simbyxor för bredvid uthyrningen finns ett  är och förblir stängd. Jag går till taxistationen och tar en taxi efter att försäkrat mig om att museet är öppet. Det är 1 km gång i det spärrade området där hällristningar förekommer dessutom över 3 km till hamnen där båten ligger men jag promenerar i alla fall. När jag äntligen kommer fram ligger det en hyrd segelbåt med fransk besättning som seglat till Alta från Kirkenes. Jag överlämnar dem min turistkarta och berättar dem närmaste vägen till centrum den av männen som pratar bästa engelskan har delat sekreterare med Matti Ahtisaari i Geneve. De är också väldig intresserade av  ARC 80 så jag ger dem ett litet häfte med information om saken samtidigt som jag blir bjuden på öl. Men trots sällskapet meddelar jag dem att jag ger mig av tidigt följande morgon. Alta är utan tvekan och har varit ett kulturcentrum sedan gammalt och tack vare skifferbrytningen och sin lakselva har de inte behövt fiskebåtar i egentlig mening och därför är centrum långt från hamnen. De finns ett annat centrum Bossakop närmare vattnet men där finns ingen bra hamn.

Alta – Oksfjord – Segelvik 29-30.7

Kommer bra iväg från Alta på morgonen i strålande väder men varierande vind men till slut går det bra fastän jag bara har kryssfocken, tar iland i Oksfjord vid 13 tiden och lagar mat. Äter och känner mig lite trött så jag tar mig en tupplur efter maten då jag plötsligt hör ljud utanför båten de är 2 unga tjejer som hoppar i för att simma från pontonbryggan. Då de har svårigheter att ta sig upp erbjuder jag dem badstegen vilket de tackar för. Vattnet är bara 15 grader varmt men trots det tar jag mig också en simtur efter att ha bekantat mig med byn och den lokala lilla affären,  jag hittar i alla fall synålar som jag behöver efter att jag brutit av min sista raka nål i Alta. Känner mig utvilad så jag beslutar mig för kvällssegling i det vackra vädret målet är Loppa. Angör Loppa vid elvatiden men hamnen visar sig allt annat än vänlig den är trång och dessutom blåser det upp så att det kommer verkliga hivare mellan fjälltopparna. Tycker mig inte ligga bra för att våga sova tryggt, borde ge ut mera lina men då hamnar jag för nära fiskebåtarna som ligger för boj. Med stora ansträngningar försöker jag ankra en gång till men nu tar inte ankaret i den hårda vinden så jag ger upp och går vidare, tänkte först gå in i fjorden bredvid men där ser det ut att vara för djupt för ankring så jag hissar seglen på nytt och seglar till Segelvik dit jag kommer klockan 2 på natten. Här finns det mera yta att ankra på och bättre skydd så det blir en lugn men kort natt.

Segelvik – Tromsö 30.7

Studerar kortet och piloten på morgonen men konstaterar att det inte riktigt finns några bra natthamnar då man närmar sig Tromsö så jag beslutar mig för att ta hela sträckan på 60 nm på en gång. Startar klockan 11.00 efter intagen frukost och har en fin segling till Tromsö dit jag anländer klockan 22.00. Hade dock lite tufft sista biten då det gick undan med 8 -9 knop i den ökande medvinden och sjön. Garminen visar undervattenstenar igen så man blir ngt osäker men de ligger djupt och jag kommer välbehållen fram. Följande dag blir det besök på ituristbyrån , tvätteri simhall cykeluthyrning etc. Det blir till att köa då det är ett otroligt antal turister i stan. Får allt uträttat till slut men min Nokia fortsätter att vara död.Trots soneras och nokias information finns det ingen kunnig installatör ens i närheten enda lär finnas i Drammen var nu de sen är. Den 1.8 sover jag länge och nu är det dags för stans sevärdheter Tromsö museum Polstjernan och Polarmuseet alla väldigt intressanta platser. Polarmuseet bör man besöka förrän man ger sig in på några grönlandsturer eller motsvarande. När jag hämtat tvätten och återlämnat cykeln hade hela dagen gått åt men jag hann ytterligare köpa sjökort ner till Trondeheim samt lite förnödenheter till fortsatt segling. Men jag ger upp tanken på att segla iväg imorgon för  tankstället ligger en bit härifrån och vattenslangen är för kort så jag måste flytta för att tanka, dessutom måste genuan sys så det blir nog fredagskväll i Tromsö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti