lauantai 17. elokuuta 2013


Nordland

Svolver - Bodö

Efter att ha spenderat en dag med cykeltävlingar ingen bastu gör jag som planerat jag startar tidigt d.v.s klockan 6 smyger jag iväg. Klockan 7 är spinnakern redan hissad och det går undan bara värre det är 60 sjömil till Bodö så jag hoppas det håller i sig jag beräknar 12 timmar så kl 20.00 lördagen den 10.8. Det går bättre än väntat och jag är förtöjd och klar att gå i duschen redan 18.30 de sista 10 sjömilen avverkas för motor för vinden dör ut. Nåväl härbör jag nog berätta hur det fungerar i Norge. Bodö gästhamn gör fin reklam om sig och i postlådan på pontonbryggan läser man instruktionerna hur man skall betala 150 NKR i en parkeringsautomat vill man dessutom ha el måste man berätta vid vilken stolpe man står och för det debiteras extra och slås automatiskt på då du betalar med kort kontanter accepteras inte. För att duscha hyra tvättmaskin eller använda toalett promenerar man 400 m längs Moloveijen till Molohuset sagt och gjort så dit går jag för att duscha men dröm om min förvåning när jag har låst in mig klätt av mig och vrider på duschen och det kommer endast kallt vatten, som tur är jag ensam i Molohuset och besöker snart samtliga 4 duschkabiner men i ingen kommer det varmt vatten går till en av toaletterna och se där kommer varmt vatten ur kranen, undersöker väggen intill hamnvaktens låsta dörr och där finns den ”Automaten” som igen skall ha 30 NKR för att man ska få varmt vatten och duscha i 7 minuter vill man duscha ytterligare 5 min skall man betala 5 NKR extra. Vattnet på kajen var gratis och därför besöktes den flitigt av lokala småbåtar som tvättade bort fisklukten  och försvårade landningsmanövrarna för gästande båtar. Norska båtmänniskor är väldigt dåliga på att ta hänsyn till andra och därför blir det stora tomutrymmen dit ingen ryms. Jag hade dessutom gjort en annan missberäkning och det var på grund av att jag inte fick växla Euron till NKR i Svolver trodde jag att jag skulle få det gjort i Bodö men tog inte i beaktande att det var sent på lördagen och på söndagen i Norge är ingenting öppet. Info punkten öppnade först kl 12.00 och när jag gick förbi klockan 10.00 var där redan ett tiotal turister som köade. Bodö gav mig dåliga vibber så jag beslöt att ge mig iväg så fort som möjligt, gick till Seven Eleven och köpte mjölk och några piroger och efter att ha bytt ut focken mot genuan gav jag mig av vid 2 tiden.

 

Bodö – Statt

Allt såg bra ut i början hissade genast segel och gjorde 5,2 knop med genuan men det räckte bara en knapp timme och så dog vinden ut. Nu blev det till att ändra planerna jag hade tänkt segla till Halsa där jag visste att det skulle finnas butik etc. Men 7 timmar med motor det blir för mycket så jag beslöt att gå till Statt dit det bara är 5 timmars köra . Här skall också finnas restaurang butik tvättmöjligheter etc. Och visst finns här el och vatten samt hamnavgiften är moderat men i butiken där lär nog inte finnas någonting färskt en måndag morgon så det bär nog iväg tidigt i morgon. Jag planerar att besöka Svartisen vid norra Nordfjord och sedan fortsätta ännu samma kväll mot Trondheim. Dagens motorkörning var dock inte helt händelselös , då jag väster om Ekholmen fick syn på ngt svart i vattnet, först tyckte jag det var en roddare eller kanotist men när jag fick tag på det med kikaren visade sig vara 2 späckhuggare med ryggfenor på åtminstone 1 m, man säger att man kan se sådana med fena upp till 2 m.

 

 

 

 

 

 

 

Statt – Svartisen - Nesna

Statt visade sig inte fylla de kriterier som lovades i piloten. Hela hamnen , butiken och restaurangen förvaltades av en och samma person eller familj. Allt var stängt när jag anlände gick runt en sväng och konstaterade att här får jag inga färskvaror en måndag morgon dessutom öppnade butiken först kl.10 vilket inte passade mina planer utan jag beslöt starta tidigt på morgonen och ta mig en titt på Svartisen, bredvid nån sjömil tillbaks fanns Halsa där det också finns butik. Hade fin seglats ända in i fjorden behövde motorn bara i slutet och jag var vid Svartisens naturhamn klockan 12.00. Lagade i ordning lite käk hyrde en cykel och trampade iväg de 4 km det var till början av Svartisen. Det var en hel del turister jag passerade och de tittade avundsjukt på cykeln för de hade valt att gå och det var rätt hett i solen. Klockan 2 var jag tillbaks i båten och beslöt att med vinden från rätt håll tillryggalägga ett antal sjömil och om det skulle visa sig nödvändigt ta natten till hjälp. Så blev det, klockan 01.30 angör jag Nesna en ort på 800 personer. Det var mörkare än jag hade trott och hade lite problem med att hitta inloppet då fyren som jag trodde skulle lysa rött överhuvudtaget inte lyste men allt gick bra tack vare plottern. Då jag förtöjer i ändan av en pontonbrygga får jag hjälp av Terje. Terje är i min ålder och han har beslutat bo resten av sitt liv i sin båt en Hanse 375. Vi pratar lite segling och dricker lite vodka på morgontimmarna men till slut ger han sig i väg och jag får min välbehövliga sömn efter en lång dag. Det blev totalt ca. 60 sjömil den dagen. Jag sover länge för jag antar att butiken inte öppnar före 09.00 och jag planerar att inte ge mig av förrän på eftermiddagen då jag får jag besök av en finsk läkare (Hintsanen ) som knackar på just när jag håller på med tandborstningen. Han berättade att han var tvungen att komma och hälsa på för han hade sett båten i Tromsö och nu var den här. Familjen hade varit 16 år i Nesna och de hade 3 söner som alla var seglingsintresserade.  N Också Aurora den finska Swan 45 hade varit här för en dryg vecka sedan men han hade inte hunnit träffa dem.

 

 Nesna – Strömöya naturhamn

Kommer slutligen iväg klockan 15.30 och vinden är god och från rätt håll men, men då jag just fått upp seglen hamnar jag bakom fjället och det blir bara fan vinden kommer från alla håll och kanter och det är bara att rulla in genuan och starta dieseln. Kör sedan ca. en timme tills jag kommer ut ur fjorden och visst blir det segla av, upp med spinnakern och sedan tungan rätt i mun nästa 6 timmar vi gör 46 nm på 7 timmar och tar iland på Strömöya klockan 22.30. Ser en segelbåt på vägen och kollar på AIS:n att det är en 13 x 4 m:s segelbåt och den går för motor 8,5 knop. Strömöya naturhamn var lite liknande den vid Svenska Högarna. Tänkte starta tidigt men det blev lite motorvård och luftande innan vi kom iväg. Det blev ett oplanerat stopp i Brännöysund för att tanka. Stybordstanken var nämligen tom. Kommer iväg klockan 11 efter att ha tankat men det finns ingen vind så det blir motor så gott som hela dagen till Rörvik dit vi kommer kl. 19.30. Totalt 52 sjömil. Helt händelselös blev inte heller den här dagen ty litet efter att ha passerat Torghatten möter jag Club Med 2 ett modernt segelskepp med 5 master som är på väg till Svartisen men passar på att visa turisterna Torghatten på vägen.

 

 

 

 

Rörvik – Stocksund

Det ser ut att bli liknande väder idag som igår Folla ligger blank som en spegel och motorn dunkar på men klockan 12 börjar en No bris ta vid och jag sätter segel efter en stund har vinden nått 5 m/s och vridit mera på nord så jag hissar spinnakern. Det går bra undan och jag ändrar planerna och seglar till Stocksund i stället för Bessaker så totalt blir det över 60 sjömil den här dagen. Jag blir omkörd igen av en segelbåt som går för motor jag antar att det är samma båt jag sett tidigare, den går också in i Stocksund men den antagligen inte samma hamn som jag. Stocksund visade sig vara en vacker plats som kan jämföras med StStocksundocksund i Sverige. Båtföreningens hamnkapten kommer och hälsar på, han har sett mig komma från sitt köksfönster. Han tar 100 NKR och öppnar klubbstugan med toalett och duschmöjligheter. Tar mig den behövliga duschen och gör mig lite kvällsvard innan jag går och lägger mig jag har bara 36 sjömil nästa dag till Brekstad. Där jag tänker utröna möjligheterna att ta flyg eller båt intill Trondheim. Det är 26 sjömil till Trondheim så fjorden är lång och man skall samma väg tillbaks så jag avstår mer än gärna från den seglingen.

 

Stocksund- Brekstad-Trondheim

Det är min födelsedag idag och jag hade tänkt nå Brekstad före kl.16.00 för att hinna till banken samt utforska möjligheterna att ta mig till Trondheim. Det är bra vind och det går undan med 6.5 knop men vid 12 tiden mojnar det och jag får besvärlig motström det är som att segla i tjära, efter ngn. Timme går det bättre samtidigt som jag konstaterar att vi inte hinner angöra för kl.16.00, men i slutet går det igen som bara den så jag når hamnen 16.15. Gästbryggan är fullpackad men till slut packar norrmännen ihop sig och jag får just och just plats men måste backa in i både ström och med vinden från fören men jag har blivit skicklig så den sitter med en gång. Efter en stund kommer hamnkaptenen ner och det blir till att prata segling ty det visar sig att han var med på den Norska båten som förlorade kappseglingen runt Nordpolen mot Peter den förste. Han berättade att Peter den förste körde för motor mer än de seglade och därför var de lite före och att ingen riktigt visste var målet låg. Han berättade att han med sina kompisar hade tänkt på möjligheten och nu tror jag det blir av , gav honom all information jag kunde och nu är klockan 18.00. Jag går för att utforska avgångarna till Trondheim och konstaterar att nu blir det bråttom båten avgår kl 19.00 och de kör endast en tur från Trondheim till Brekstad följande dag kl.14.30. Kastar fort lite kläder och toalettväskan låser båten och ger mig av. Det får bli hotell i natt och Lasse utreder via nätet de billigaste.

Trondheim- Brekstad 16.8 – 17.8.

Det var mödan värt Trondheim är en vacker och intressant stad och det var liv och hålligång längs kanalerna på fredagskvällen. Jag är tidigt uppe på lördagsmorgonen för att hinna se så mycket som möjligt men tiden är för kort fastän jag hyr cykel. Trondheim har tidigare haft gratis cyklar som vem som helst får använda + att man har haft dragbanan för cyklar upp till fästningen, men inte nu längre. Nu skall man köpa cykelkort deponera pengar som man sedan skall hämta på infon efter att man lämnat tillbaks cykeln på förevisad plats. Allt detta tog onödig tid men jag hann i alla fall upp till fästningen och Donjon sedan snabbt ner till Nidarosdomen och ärkebiskopsgården. Nu har jag sett Norges kronjuveler som Carl den 14 Johan har donerat till Trondheim jag har också sett svärdet som han fått av kejsar Napoleon och som använts vid slaget i Leipzig 1813.  Hade tänkt ta mig till fiske museet men tiden räckte inte till hinner just och just till båten som skall ta mig tillbaks till Brekstad. I skrivande stund är jag i Brekstad och planerar morgondagens segling till Kristiansund. Jag är numera inte heller i Norland utan i Trondelagen.

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti