sunnuntai 4. elokuuta 2013


Tromsö- Finnlandsneset – Harstad

Det blev inget nattsudd på fredagskvällen utan går och lägger mig vid 10 snåret för jag besluter mig för att starta på morgonsidan natten vattnet är på väg ut. Kommer iväg klockan 02.00 men det finns ingen vind. Motorn går på låga varv men farten är ibland uppe   i 7 knop när jag kör genom Straumen. Ungefär vid Skognes udde uppstår ett naturfenomen som jag bara sett på tv nämligen vattnet möts och bildar häftiga virvlar som bland annat för upp småfisk vilket föder måsarna för jag har aldrig sett så mycket måsar alldeles som en grå dimma( myggsvärm ) påminnande om Hitchcoks film Birds. Efter fågelskådningen och när vattnet stabiliserat sig blev det en timmes segling till vinden dog ut. Det blev motor genom hela Gisundet ända till Finnlandsnesets småbåtshamn. Enda lediga platsen var på ändan av en pontonbrygga där några norska båtars besättning firade vacker eftermiddag med kaffe och tilltugg. Jag blev välmött och fick sätta mig ner och berätta om min resa. Jag som hade tänkt laga mat och vila lite. Där var bland annat en fin Colin Archer kopia av en livräddningskryssare och skepparen rådde mig att gå in till Harstad för att få nytt oljefilter till maskinen som har fungerat som en ängel. Så när besättningarna ger sig iväg på kalas passar jag på att steka några vårrullar och ger mig iväg mot Harstad. Jag går nu på östra sidan om Dyröja och möter 10 st stora delfiner eller valar som simmar parvis emot strömmen som jag kommer med, en del sprutar det vatten om. Försöker segla emellanåt men det blir högst halvtimmes pass och så dör vinden igen, anländer till Harstad vid halv åtta tiden på kvällen och i grannbåten som hjälper till med förtöjningen är det full fest och förstås hamnarjag med. Det är ett gäng musikintresserade gamla vänner som är på väg på gubbrock konsert dit även jag hamnar som inte haft en blund på 23 timmar. Smyger mig till båten vid ettiden men farbröderna håller på till fyra på morgonen. Nu sitter jag och planerar fortsatt rutt efter att Duje ringt och föreslagit ett besök på Svolver. Svolver är Lofotens huvudstad med 5000 invånare. Tar jag kortaste vägen från Harstad är det ca.65 nm genom Tjeldsund om jag rundar Andöy som jag tänkt blir det det dubbla och då hamnar jag att gå genom Raftsundet som kan vara besvärligt då det är så smalt. Väderprognoserna får avgöra om jag går norrut eller sw.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti