sunnuntai 4. elokuuta 2013


Söderut mot Hammerfest och Tromsö

Gjesvaer – Havöysund 23.7 -24.7

 Det blir kryss igen men sjön är inte så besvärlig så det går bra i början men Havöysund är känt för kastvindar när man närmar sig och så händer också nu sista 4  milen blir besvärliga men med motorns hjälp avklaras det. Förtöjer iland klockan 20.30 ringer hamnvakten men får inget svar. Havöysund tycks ha mycket fisketurister och i hamnen ligger en hel hop av buster liknande båtar som far ut med turister. Jag går till strandhotellet och frågar om det är möjligt att få bastu men det vill de ha 500 NKR för och det är skamlöst högt pris. Istället går jag till den lokala puben och får mig en bit mat, jag har kryssat hela dagen så jag är för lat för att laga middag. På morgonen observerar jag att det ligger ett stort stim med småfisk runt båten så jag försöker med mete ta reda på vad det är för fisk men lyckas inte. Lappar repan i genuan och försöker ringa hamnvakten igen men får inget svar så jag ger mig av mot Hammerfest vid 11 tiden och nu har jag svag medvind och vackert väder.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti