sunnuntai 4. elokuuta 2013


Havöysund – Hammmerfest 24.7 – 26.7

Det går rätt bra till en början och jag får t.o.m syn på 2 delfiner som simmar framför båten. Men jag ser också att dimman kommer inrullande från alla sidor och kanter men där jag seglar är det klart, men efter en timme är jag i gröten, jag får strömmen med mig och i dimman gör vi som bäst 6,5 knop. Tre gånger möter jag båtar och fartyg som jag anropar på VHF:n om de har koll på läget vi passerar varandra inom en ½ sjömil men vi kan inte se varandra. Nu har AIS:n visat att den var värd pengarna. Det intressanta är att det blåser bra fastän det är dimma, och jag närmar mig Hammerfest med god fart. Lägger om kursen ngt för att angöra udden ( oljeterminalen ) innan den hästsko formade hamnen men ser fortfarande ingenting jag kan inte heller gå närmare för det är förbjudet område. Det är då det händer en helt fantastisk upplevelse dimman försvinner som med ett trollslag och jag skymtar solen och tänker se här kommer jag med solen till Hammerfest. Beslår seglen och närmar mig piren och plötsligt ser jag en segelbåt ( den enda jag sätt sedan Kirkenes) och folk som vinkar det är paret Carlson som på S/Y ISA som hälsar mig välkommen. Isa var med på eskadern genom Ryssland. Den 25.7 går åt att tvätta alla kläder kör 3 maskiner och för att spara benen hyr jag en elcyckel ,  det var grejen det. På kvällen jobbar Björn med min dator och försöker installera C-Map kartor som vad syns är bättre än mina Garmin kartor och jag skulle gärna ha en backup ifall ngt händer med plottern, men det lyckas inte jag har fel operativsystem W7 home och det borde vara W7 professional. Nå jag bjuder i alla fall paret på pizza i Pepes restaurang. S/Y Isa avgår på morgonen och vi får se om vi möts i Alta om 3 dagar. Jag gör i alla fall en cyckeltur runt Hammerfest ända upp på fjällen och det går så lätt med elcyckeln som hjälper till uppför. Uppe på fjället hittar jag en Reima 2000 affär så jag köper lite förnödenheter till båten. Jag inhandlar också en vägkarta som jag kommer att använda som översiktskort. Sjökorten som fanns till salu täckte så små områden i taget att det går åt ett kort / dag och kostar 280 NKR styck. Planerar att ge mig av mot Hasvik i morgon vid 7 snåret när det är högvatten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti