Nordland
Svolver - Bodö
Efter att ha spenderat en dag med cykeltävlingar ingen bastu
gör jag som planerat jag startar tidigt d.v.s klockan 6 smyger jag iväg.
Klockan 7 är spinnakern redan hissad och det går undan bara värre det är 60
sjömil till Bodö så jag hoppas det håller i sig jag beräknar 12 timmar så kl
20.00 lördagen den 10.8. Det går bättre än väntat och jag är förtöjd och klar
att gå i duschen redan 18.30 de sista 10 sjömilen avverkas för motor för vinden
dör ut. Nåväl härbör jag nog berätta hur det fungerar i Norge. Bodö gästhamn
gör fin reklam om sig och i postlådan på pontonbryggan läser man
instruktionerna hur man skall betala 150 NKR i en parkeringsautomat vill man
dessutom ha el måste man berätta vid vilken stolpe man står och för det debiteras
extra och slås automatiskt på då du betalar med kort kontanter accepteras inte.
För att duscha hyra tvättmaskin eller använda toalett promenerar man 400 m
längs Moloveijen till Molohuset sagt och gjort så dit går jag för att duscha
men dröm om min förvåning när jag har låst in mig klätt av mig och vrider på
duschen och det kommer endast kallt vatten, som tur är jag ensam i Molohuset
och besöker snart samtliga 4 duschkabiner men i ingen kommer det varmt vatten
går till en av toaletterna och se där kommer varmt vatten ur kranen, undersöker
väggen intill hamnvaktens låsta dörr och där finns den ”Automaten” som igen
skall ha 30 NKR för att man ska få varmt vatten och duscha i 7 minuter vill man
duscha ytterligare 5 min skall man betala 5 NKR extra. Vattnet på kajen var
gratis och därför besöktes den flitigt av lokala småbåtar som tvättade bort
fisklukten och försvårade
landningsmanövrarna för gästande båtar. Norska båtmänniskor är väldigt dåliga
på att ta hänsyn till andra och därför blir det stora tomutrymmen dit ingen
ryms. Jag hade dessutom gjort en annan missberäkning och det var på grund av
att jag inte fick växla Euron till NKR i Svolver trodde jag att jag skulle få
det gjort i Bodö men tog inte i beaktande att det var sent på lördagen och på
söndagen i Norge är ingenting öppet. Info punkten öppnade först kl 12.00 och
när jag gick förbi klockan 10.00 var där redan ett tiotal turister som köade.
Bodö gav mig dåliga vibber så jag beslöt att ge mig iväg så fort som möjligt,
gick till Seven Eleven och köpte mjölk och några piroger och efter att ha bytt
ut focken mot genuan gav jag mig av vid 2 tiden.
Bodö – Statt
Allt såg bra ut i början hissade genast segel och gjorde 5,2
knop med genuan men det räckte bara en knapp timme och så dog vinden ut. Nu
blev det till att ändra planerna jag hade tänkt segla till Halsa där jag visste
att det skulle finnas butik etc. Men 7 timmar med motor det blir för mycket så
jag beslöt att gå till Statt dit det bara är 5 timmars köra . Här skall också
finnas restaurang butik tvättmöjligheter etc. Och visst finns här el och vatten
samt hamnavgiften är moderat men i butiken där lär nog inte finnas någonting
färskt en måndag morgon så det bär nog iväg tidigt i morgon. Jag planerar att
besöka Svartisen vid norra Nordfjord och sedan fortsätta ännu samma kväll mot
Trondheim. Dagens motorkörning var dock inte helt händelselös , då jag väster
om Ekholmen fick syn på ngt svart i vattnet, först tyckte jag det var en
roddare eller kanotist men när jag fick tag på det med kikaren visade sig vara
2 späckhuggare med ryggfenor på åtminstone 1 m, man säger att man kan se sådana
med fena upp till 2 m.
Statt – Svartisen - Nesna
Statt visade
sig inte fylla de kriterier som lovades i piloten. Hela hamnen , butiken och
restaurangen förvaltades av en och samma person eller familj. Allt var stängt
när jag anlände gick runt en sväng och konstaterade att här får jag inga
färskvaror en måndag morgon dessutom öppnade butiken först kl.10 vilket inte
passade mina planer utan jag beslöt starta tidigt på morgonen och ta mig en
titt på Svartisen, bredvid nån sjömil tillbaks fanns Halsa där det också finns
butik. Hade fin seglats ända in i fjorden behövde motorn bara i slutet och jag
var vid Svartisens naturhamn klockan 12.00. Lagade i ordning lite käk hyrde en
cykel och trampade iväg de 4 km det var till början av Svartisen. Det var en
hel del turister jag passerade och de tittade avundsjukt på cykeln för de hade
valt att gå och det var rätt hett i solen. Klockan 2 var jag tillbaks i båten
och beslöt att med vinden från rätt håll tillryggalägga ett antal sjömil och om
det skulle visa sig nödvändigt ta natten till hjälp. Så blev det, klockan 01.30
angör jag Nesna en ort på 800 personer. Det var mörkare än jag hade trott och
hade lite problem med att hitta inloppet då fyren som jag trodde skulle lysa
rött överhuvudtaget inte lyste men allt gick bra tack vare plottern. Då jag
förtöjer i ändan av en pontonbrygga får jag hjälp av Terje. Terje är i min
ålder och han har beslutat bo resten av sitt liv i sin båt en Hanse 375. Vi
pratar lite segling och dricker lite vodka på morgontimmarna men till slut ger
han sig i väg och jag får min välbehövliga sömn efter en lång dag. Det blev
totalt ca. 60 sjömil den dagen. Jag sover länge för jag antar att butiken inte
öppnar före 09.00 och jag planerar att inte ge mig av förrän på eftermiddagen
då jag får jag besök av en finsk läkare (Hintsanen ) som knackar på just när
jag håller på med tandborstningen. Han berättade att han var tvungen att komma
och hälsa på för han hade sett båten i Tromsö och nu var den här. Familjen hade
varit 16 år i Nesna och de hade 3 söner som alla var seglingsintresserade. N Också Aurora den finska Swan 45 hade varit
här för en dryg vecka sedan men han hade inte hunnit träffa dem.
Nesna –
Strömöya naturhamn
Kommer
slutligen iväg klockan 15.30 och vinden är god och från rätt håll men, men då
jag just fått upp seglen hamnar jag bakom fjället och det blir bara fan vinden
kommer från alla håll och kanter och det är bara att rulla in genuan och starta
dieseln. Kör sedan ca. en timme tills jag kommer ut ur fjorden och visst blir
det segla av, upp med spinnakern och sedan tungan rätt i mun nästa 6 timmar vi
gör 46 nm på 7 timmar och tar iland på Strömöya klockan 22.30. Ser en segelbåt
på vägen och kollar på AIS:n att det är en 13 x 4 m:s segelbåt och den går för
motor 8,5 knop. Strömöya naturhamn var lite liknande den vid Svenska Högarna.
Tänkte starta tidigt men det blev lite motorvård och luftande innan vi kom
iväg. Det blev ett oplanerat stopp i Brännöysund för att tanka. Stybordstanken
var nämligen tom. Kommer iväg klockan 11 efter att ha tankat men det finns
ingen vind så det blir motor så gott som hela dagen till Rörvik dit vi kommer
kl. 19.30. Totalt 52 sjömil. Helt händelselös blev inte heller den här dagen ty
litet efter att ha passerat Torghatten möter jag Club Med 2 ett modernt
segelskepp med 5 master som är på väg till Svartisen men passar på att visa
turisterna Torghatten på vägen.
Rörvik – Stocksund
Det ser ut
att bli liknande väder idag som igår Folla ligger blank som en spegel och
motorn dunkar på men klockan 12 börjar en No bris ta vid och jag sätter segel
efter en stund har vinden nått 5 m/s och vridit mera på nord så jag hissar
spinnakern. Det går bra undan och jag ändrar planerna och seglar till Stocksund
i stället för Bessaker så totalt blir det över 60 sjömil den här dagen. Jag
blir omkörd igen av en segelbåt som går för motor jag antar att det är samma
båt jag sett tidigare, den går också in i Stocksund men den antagligen inte
samma hamn som jag. Stocksund visade sig vara en vacker plats som kan jämföras
med StStocksundocksund i Sverige.
Båtföreningens hamnkapten kommer och hälsar på, han har sett mig komma från
sitt köksfönster. Han tar 100 NKR och öppnar klubbstugan med toalett och
duschmöjligheter. Tar mig den behövliga duschen och gör mig lite kvällsvard
innan jag går och lägger mig jag har bara 36 sjömil nästa dag till Brekstad.
Där jag tänker utröna möjligheterna att ta flyg eller båt intill Trondheim. Det
är 26 sjömil till Trondheim så fjorden är lång och man skall samma väg tillbaks
så jag avstår mer än gärna från den seglingen.
Stocksund- Brekstad-Trondheim
Det är min
födelsedag idag och jag hade tänkt nå Brekstad före kl.16.00 för att hinna till
banken samt utforska möjligheterna att ta mig till Trondheim. Det är bra vind
och det går undan med 6.5 knop men vid 12 tiden mojnar det och jag får
besvärlig motström det är som att segla i tjära, efter ngn. Timme går det
bättre samtidigt som jag konstaterar att vi inte hinner angöra för kl.16.00,
men i slutet går det igen som bara den så jag når hamnen 16.15. Gästbryggan är
fullpackad men till slut packar norrmännen ihop sig och jag får just och just
plats men måste backa in i både ström och med vinden från fören men jag har
blivit skicklig så den sitter med en gång. Efter en stund kommer hamnkaptenen
ner och det blir till att prata segling ty det visar sig att han var med på den
Norska båten som förlorade kappseglingen runt Nordpolen mot Peter den förste.
Han berättade att Peter den förste körde för motor mer än de seglade och därför
var de lite före och att ingen riktigt visste var målet låg. Han berättade att
han med sina kompisar hade tänkt på möjligheten och nu tror jag det blir av ,
gav honom all information jag kunde och nu är klockan 18.00. Jag går för att
utforska avgångarna till Trondheim och konstaterar att nu blir det bråttom
båten avgår kl 19.00 och de kör endast en tur från Trondheim till Brekstad
följande dag kl.14.30. Kastar fort lite kläder och toalettväskan låser båten
och ger mig av. Det får bli hotell i natt och Lasse utreder via nätet de
billigaste.
Trondheim- Brekstad 16.8 – 17.8.
Det var
mödan värt Trondheim är en vacker och intressant stad och det var liv och
hålligång längs kanalerna på fredagskvällen. Jag är tidigt uppe på
lördagsmorgonen för att hinna se så mycket som möjligt men tiden är för kort
fastän jag hyr cykel. Trondheim har tidigare haft gratis cyklar som vem som
helst får använda + att man har haft dragbanan för cyklar upp till fästningen,
men inte nu längre. Nu skall man köpa cykelkort deponera pengar som man sedan
skall hämta på infon efter att man lämnat tillbaks cykeln på förevisad plats.
Allt detta tog onödig tid men jag hann i alla fall upp till fästningen och
Donjon sedan snabbt ner till Nidarosdomen och ärkebiskopsgården. Nu har jag
sett Norges kronjuveler som Carl den 14 Johan har donerat till Trondheim jag
har också sett svärdet som han fått av kejsar Napoleon och som använts vid
slaget i Leipzig 1813. Hade tänkt ta mig
till fiske museet men tiden räckte inte till hinner just och just till båten
som skall ta mig tillbaks till Brekstad. I skrivande stund är jag i Brekstad
och planerar morgondagens segling till Kristiansund. Jag är numera inte heller
i Norland utan i Trondelagen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti