perjantai 9. elokuuta 2013

Harstad- Andenes på Andöya


Det var lätt SW hela dagen men på kvällen friskar det i så jag beslutar mig för att gå norrut till Andenes startar kl. 18.00 efter att ha varit på grottbadet samt hämtat tvätten från hamngrillen. Det blir trots allt en fin kvällssegling runt det vackra Grytöya till Andenes dit jag anländer klockan 01.40. Förrän jag lägger mig kokar jag mig en kopp varmt te med smörgås och medan jag kollar sjökortet och koordinaterna för var man kan se valar( som jag annars fått av Titti som seglat här med skonaren Helena) och konstaterar att det betyder ungefär ännu 30 sjömil norrut så jag beslutar mig att inte ta egen båt dit. Medan jag håller på med detta ca kl.2 på morgonen noterar jag att fiskebåten som ligger bredvid far ut, det är ett ungt par man och kvinna. Vaknar vid tiotiden och ser att det är full aktivitet på grannkajen så jag antar att det är valsafarin som skall iväg rusar dit men får reda på att biljetter måste köpas vid fyrtornet, men att det avgår en till på eftermiddagen. Slutför morgonbestyren och ger mig av mot byn, går till infon och frågar vad man skall göra i Andenes, valsafari, polarmuseet också här samt fyrtornet så jag köper biljetter till valsafarin går upp i fyrtornet och bekantar mig med polarmuseet intressant. Tar mig ner till båten och tillreder hastigt en måltid före det är dags för informationen om valar och sedan valsafarin. Nu vet jag att fiskarna som jag sett tidigare inte är delfiner utan späckhuggarvalar ( sk. Killer whales ). Valsafarin gick inte norrut utan rakt västerut från Andöya ca. 20 NM och vi såg två stora knölvalar av vilken den ena kom upp en andra gång. Har jag tur kanske jag ser dem i morgon igen när jag ger mig av. Andenes är en intressant plats att besöka och bra starthamn om man skall ta sig mot Spetsbergen. Vi kom iland från safarin halv nio på kvällen och konstaterar samtidigt att paret som for ut för att fiska kommer iland de ser ganska trötta ut, tala om långa dagar. I morgon om vädret tillåter bär det av mot Svolver via trollfjorden.

Andenes – Sortland

Kommer iväg ungefär halv nio det är lite speciellt att ta sig ut här på norra udden av Andöya, det regnar och ingen vind månne det blir motor hela dagen. När jag kört en 45 minuter och försökt se valarna på nytt ser jag istället en stor säl kanske valross som försöker ta någon av måsarna som flyger runt den. Lite efter börjar det blåsa först sydligt så jag tar några slag men så friskar det i och vänder till väst och båten skjuter fart 6 knop i regnet och sikten ganska obefintlig, det blir segling i halvvind nästan hela dagen vid några uddar bakom höga fjäll hjälper jag till med motorn några gånger. I slutet av etappen ser jag igen en mindre säl. Vi gör idag 46 Nm på 9 timmar inte så dåligt och angör Sortland halv sju på kvällen. Hade tänkt fortsätta ända till Raftsundet ikväll men vinden vänder mot syd och sikten blir ännu sämre så jag tar iland. Tar en kvällspromenad runt byn som är Vestervålens centrum men byn är i tråkigaste laget, men jag ser i alla fall affischer som berättar att Arctic race ( cykellopp liknande Tour de France ) skall gå här på lördagen. Loppet startar i morgon i Bodö och fortsätter på Lofoten på fredag få se om jag får en skymt av det i Svolver. Planerna för i morgon är att ta en matpaus i Trollfjorden och sedan fortsätta till Svolver som Duje rekommenderade.

Sortland – Trollfjorden – Svolver

Kom iväg 8.30 efter att ha tankat vatten. Kråkorna som spelade på däcket störde nattsömnen, så det börjar bli dags att lägga ut ormen på däck igen. En regnig dag med några krysslag i början men så friskade det i och vände mot väst så det gick bra undan trots dålig sikt och regn. Nådde Raftsundet i rekordfart och 14.30 var jag inne i Trollfjorden och stekte fläskkotlett med potatis. Träffade 2 finska killar från Kuopio som hade klättrat i fjällen men på grund av regnet inte helt nått toppen. De väntade på förbindelsebåten som skulle ta dem tillbaka till Svolver, men då jag uppehöll den ända förtöjningsplatsen i fjorden tänkte jag att det är bättre att komma iväg innan den kommer och tur var det för när jag hunnit ut kommer Hurtigrutten in man vill inte möta den i ett 100m smalt sund dessutom skall den vända där inne i fjordbottnet. Anlände till Svolver åtta på kvällen efter att ha tagit en omväg för en bro som endast  var 15 m hög då de normalt har varit 30 m hela vägen hit. Svolver är att intressant ställe och  helt annorlunda än tidigare platser man besökt. Jag antar att här inte förekommer någon stadsplanering överhuvudtaget. Under dagen med solsken har jag varit och sett på starten till Arctic Race ett stort spektakel där sponsorernas bilar och motorcyklar är nästan lika många som antalet tävlande, bara Volvo har ställt till funktionärernas förfogande 80 st. bilar. Loppet sänds på Eurosport och jag tror att Trollfjorden kommer att visas i mellantiderna. Härifrån fortsätter jag mot Bodö antagligen tidigt i morgon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti