lauantai 30. toukokuuta 2015

Liverpool 30.5
Sover dåligt för det är kallt och dessutom har elen brutits så den elektriska värmefläkten har slocknat. På morgonen börjar jag söka efter elfelet och konstaterar att det inte finns el i min stolpe, när jag håller på och drar om kabeln till en annan närbelägen stolpe kommer mannen från grannbåten och förklarar att man måste lösa ut ett prepaid elkort som sätts in i stolpen, hygglig som han var hade han 15 pennys kvar på sitt kort och jag fick ström igen, jag var villig att betala men han bjöd på det. Jag hade säkert snyltat halva natten på någon annans kort. Flickan på hamnkontoret sa bara att det finns el i stolparna och vatten, hon talade inte om att man behöver både vattenslangar och prepaid kort för att det skall fungera.
Om man börjar tänka ekonomiskt kostar varje natt här lika mycket som på ett medelklass hotell, men man får ingen service. Hoppas inte utvecklingen i Finland och Sverige går åt samma håll.
Väderleksprognosen håller inte den lovade regn hela dagen men idag såg man solen för första gången och det var riktigt varmt på eftermiddagen. Det verkar faktiskt så att det är först nu som säsongen på riktigt kommer igång för det full aktivitet i nästan alla båtar som ligger i marinan. Fick kaminen fixad  så att jag fick varmt vatten till att tvätta skåpen i pentryt etc. med. Jag använde en liten borr för att peta upp inloppet och blåste tryck i bränsleröret med cykelpumpen.
Sedan var det dags att kolla elektroniken och allt fungerade t.o.m vindmätaren. Nu återstår bara att bunkra och det kräver minst 2 turer till centrum med cykeln. Var nästan på väg att köpa en ny Bromton för 945 pund för jag hade problem med sadeln på min. Varje gång jag skulle över en trottoarkant eller ett farthinder sjönk  sadeln ner och man blev som en apa som cycklar på en för liten cyckel. Klammern hade rostat så att den inte gick att spänna för hand, i skrivande stund är problemet fixat det behövdes en polygrip och crc.
Efter den andra resan tog jag itu med att sätta segel, det tog minst 3 timmar det är bara att konstatera att man börjar bli gammal och att seglen väger för mycket. Brudarna i huset bredvid hade fest och stod på balkongen och skrattade åt mina förehavanden. Det har varit blåsigt och någon på bryggan sade att man till tisdagen hade lovat 50 knops storm, så jag väljer att sätta focken. Om det behövs hissar jag genuan ovanpå focken för det finns dubbelskåra i förstagsprofilen, man lär så länge man seglar.
Det blir nog ingen avfärd i morgon för snickaren med listerna till pentryt har inte kommit och dessutom måste båten tankas, det är ca. 72 nm till Douglas på Isle of Man, om vinden är sydostlig skulle det vara fördelaktigare att gå direkt på Dublin får se hur det blir?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti