keskiviikko 27. toukokuuta 2015

Rosella 22.5 2015
Äntligen på väg, resan har börjat! Först till Bromma flygplats därifrån via Bryssel till Liverpool. Får se hur båten klarat vintern?
Igår sjösatte vi Jolie Mie Jennas lilla Sundwind 20, med vilken jag skulle segla från Godby till Mariehamn. Det gick inte med anledning av att Ålands Landskapsregering höjt avgiften för broöppning i Lemströms kanal till 80€ efter kl. 17.00. Det återstår att se hur det påverkar de seglare som söker sig till Mariehamn via Lumparn. Nå det blev alla fall en provtur fram till Rödakon och tillbaka.
Det blev lite tajt till flyget med anledning av att jag missade den tänkta bussen till Bromma flygplats på grund av ett datorbroblem på centralen och biljettförsäljningen. Fick slutligen biljett via en automat,som vanligt blev det kö bakom mig för jag är för snabb för datorn,och fick göra om proceduren 2 ggr. Andra bussen avgick en halv timme senare, men som tur är Bromma litet och säkerhetskontrollen gick som en dans och planet avgick faktiskt 15 min. senare än det skulle. I Bryssel blev det säkerhetskontroll på nytt fastän jag var transfeer pasagerare, men enligt funktionärerna på fältet går det till på det här viset här i Bryssel, Europas huvudstad ! Allt f...n måste man gå igenom innan man kan segla igen.
Resan från Bryssel till Manchester går fort när vi tillsammans med damen bredvid mig löser världens matproblem. Hon hemma från Belfast men bosatt i Bryssel och sysselsatt med miljöfrågor på väg till Manchester på kalas.Hon skulle festa i 3 dagar. Från Manchester till Liverpol gick det inte så bra för bussen var över 1 timme försenad p.g.a trafikstockning. Som tur hade jag varit klok nog och bokat hotell så att jag hade möjlighet att kolla båten innan jag jag flyttar in i den.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti