lauantai 30. toukokuuta 2015

Sjösättning 29.5
Äntligen kom båten i sjön klockan


17.00 och då jobbade man på övertid. Jag förstås väntade hela dagen och det blev ingen lunch för varvet kunde inte ge någon tid. Klockan 13.00 anlände zinkanoderna och förstås var axelanoden fel hade beställt anod till 30 mm axel men fick en anod som var 28 mm. Det var bara att dyka i soptunnan och söka fram den gamla och skruva den tillbaks, den klarar säkert 8 månader, propellerns zink passade och är ny det får räcka.
Sjösättningen gick utmärkt och motorn gick igång på första och det var bara att köra till pontonbryggan och förtöja,det gick betydligt smidigare för mig än som för den tidigare sjösatta kanalbåten som krachade in en förtöjd dito, dock uppstod inga större skador. Beträffande kanalbåtarna märkte jag en intressant grej, nämligen firman som återförsäljer och servar dom innan försäljning lämnar bottnet omålat och målar endast sidorna. Det måste vara en otrevlig upptäckt för den nya ägaren när han efter några år måste ta upp den och måla om den.
Det verkar också vara så att för att få vatten måste man ha egna slangar och anslutningar, jag sökte längs hela piren efter slang men hittade ingen, kranen ligger bara 2 m från båten, så det får bli hinken. Det kommer att bli en kall natt i natt för kaminen fungerar inte, den får inte bränsle och felet måste vara i flotören för jag har kollat att bränslet kommer fram dit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti