sunnuntai 31. toukokuuta 2015

Liverpool 31.5 2015
Nu börjar båten bli ship shape förutom att snickaren med listerna har inte infunnit sig, jag löste problemet ändå genom att skruva bort några obehövliga från toaletten, så nu skall frysboxen klara irländska sjön. Det utlovas friska vindar så att på fredag skall vindstyrkan vara uppe i 40 knop d.v.s 17 m/s. Jag hade önskat ta första etappen i lite mera moderata vindar,men att ligga här en vecka till kommer inte på fråga.
Igår kväll när jag gick till båten såg jag ett starkt grönt ljus på himlen och undrade vilken båt hade trikoloren lysande för att hitta hem. Båten verkade ligga någonstans i närheten av La Grande Mia det visade sig sedermera att det var La grande Mia så nu vet jag i alla fall att den fungerar. Det händer ett och annat nuförtiden jag hade också problem med sötvattnet. Sötvatten pumpen stannade inte när tappkranarna stängdes vilket tyder på läckage någonstans, hela tiden tänkte jag för mig själv att har jag möjligen lämnat varmvattenberedarens avtappnings ventil öppen, jag kollade den i början när jag hade fyllt på vatten men det fanns inget vatten på durken då (beredaren hade inte fyllts tillräckligt) men där satt felet i alla fall, så bort med trappan och så krypa in i det fördömda trånga stället och stänga den.
Det kom in en gammal Grand Banks på morgonen som hette Ilmatar 2, så jag trodde att den eller de hade finskt påbrå och tänkte gå och fråga men jag behövde inte för skepparen kom själv och berättade att han hade köpt den av någon som ägde stora skogar både i Finland och Scotland. Ilmatar skall enligt honom betyda vindarnas gud, men jag sa ett det var ett finskt krigsfartyg som körde på en mina under andra världskriget och sjönk. Han hade fått order att parkera sin båt bredvid min men han vägrade. Han sa att du har ju så fin båt att skråmar jag den så blir jag skuldsatt för livet, ( det kan eventuellt ha berott på att det inte är så mycket kvar ) jag frågade om han inte hade bogpropellrar, det hade han, men han ansåg sig inte vara tillräckligt skicklig rorsman själv och konstaterade att besättning inte är att lita på nuförtiden.
I morgon blir det tankning och så bär det av mot Douglas på Isle of Man, är det för hårt får jag gå in i Convy och sedan direkt mot Dublin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti