tiistai 2. kesäkuuta 2015

Liverpool 1.6 2015
Jaha då är man ännu här. Vaknade tidigt till en vacker morgon startade motorn och tog mig till tankningsbryggan för påfyllning, betalade dieseln och bryggplatsen och gav mig av till slussen, medan jag väntade på att slussen skulle öppnas ropade skepparen på Ilmartar 2 ni minns Grand Banksen om vi kunde vänta på honom, och sedan hörde man bara wroom och så körde han rätt in i slussen, och sanna mina ord han var nog ingen bra rorsman, ni skall veta att slussen är inte stor det ryms högst tre fyrameters båtar i bredd, infartsporten är kanske 5 m bred. Ilmatar 2 for fram och tillbaka som en jo jo ibland var den tvärs, och besättningen fick inte fast tamparna i pontonen jag visste inte riktigt om jag skulle våga gå in men när jag var säker på att han hade en tamp och den låg 45 grader ut från pontonen körde jag in sakta och säkert väntade att båten lade sig fint vid pontonen och förtöjde, jag såg hur besättningen på Ilmatar med öppna munnar följde proceduren slussvakten visade tummen upp. Ilmatar skulle köra 500 m till Albert Dock jag hade tänkt ta mig till Douglas på Isle of Man vindriktningen var perfekt som reservhamn hade jag tänkt Colvyn island därifrån kan man segla direkt mot Dublin ca 80 nm. När jag kommit en bit på väg hörde jag på VHF: n att coast guard skulle ge safety information på canal 23 och då kom det, snabbt fallande barometer possible severe gale force 9 during next 48 hours. Barometern stod  på 1017 mb när jag for iväg, när jag klockan 19 var tillbaka stod barometern på 1000 mb, jag seglade ca 40 sjömil under dagen i regn och friska vindar som mest uppe i 40 knop 22m/s jag försökte gå till Colvyn så att jag hade lite sjölä men men 30 knop motvind och motsjö gjorde att jag stampade på stället i 3 timmar så jag beslöt svänga om,det hade gått att segla mot Isle of Man men Douglas ligger på lovart sidan och i och med att det är en obekant hamn vågade jag inte på grund av sjögången gå dit det skulle dessutom ha varit på natten. Så jag kämpade mig tillbaks uppför Mersey. Utan hjälp av tidvattnet hade jag inte lyckats. Jag visste att det skulle vara high tide klockan 23.05  så det skulle vara möjligt att slippa in 2 timmar före, om jag bara får kontakt med slussvakten. Dom här imperialisterna har ett annat system än vi kolonialister för trafikkontrollen anropar på kanal 12 och brovakten skall tillkallas på kanal 32. Tyvärr saknas kanal 32 på min vhf och jag hade bara telefonnumret till marinan som stängt för länge sedan. Jag hittade en liten lugnare vik uppe i floden där jag väntade tills klockan var 2100 och körde mot slussen jag hade tidigare frågat hamnen om de kunde kontakta slussen och berätta att det är en båt på väg in, men jag hade inte fått någön kvittering, så när ett handelsfartyg passerade frågade jag om de för min räkning kunde kalla på slussen, och ser man på när jag kommer nära inloppet står där en man och vinkar och efter en stund är jag inne i bassängen. Jag vet inte vem jag skall tacka Liverpool hamn eller lastfartyget. Det hade blivit en besvärlig natt på floden om jag inte kommit i skydd. Det kan nämnas att just när jag förtöjt inne i slussen öste regnet ner så att det bara forssade.

Liverpool 2.6 2015
Dagen har gått åt att torka inne i båten, tvätta de saltdränkta kläderna, göra en del finjusteringar och se till att allt är sjöstuvat så att ingenting flyger omkring om man hamnar ut för samma sak en gång till. När jag cyklade till stan för att köpa mera sprit till Origon passade jag på att besöka Albert Dock och se var Ilmatar 2 låg, det verkade som om skepparen hade födelsedag för flaggspelet var hissat. Där låg en del andra båtar också stora och små såväl segel som motorbåtar t.o.m. en skuta. Detr måste vara intressant att ta sig in dit för man skal genom en sluss och två svängbroar från 1800 talet. Nu på kvällen passade jag på att duscha bort saltvattnet från kroppen och där träffade jag en gammal pensionerad kapten och när jag berättade att jag varit ute igår så sa han " this is a real shithole the one that can sail here he can sail anywhere in the world. Man får hoppas att sommaren börjar i morgon och att jag kommer härifrån.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti