torstai 3. syyskuuta 2015

Faro 1.9
Här ligger man för ankar fortfarande på samma plats som man hittade i dimman. Det är spegellugnt på morgonen ända till eftermiddagen då det börjar blåsa lite. Åhåh ankarklotet föll ner på däck! Det hade roterat så att den tunna lina som håller sektorerna från varandra hade skavts av. Jag hade varit förutseende ifall det skulle hända så det var bara att ta teleskop båtshaken och ta ner lift fallet slå i en ny lina och hissa upp den på nytt. Idag har jag före den här lilla incidenten skurat durkarna inne i båten, tvättat bort all lera och sand från sittbrunnen, samt trimmat balansen på origo köket så att det står mera i vattenpass nu när båten ligger lite mera på aktern. Det som återstår är att rengöra skepparen som märkte i morse att det lossade sand från håret, undra på att jag har haft lite sveda i ögonen. Det får bli ett dopp i kväll när högvattnet infunnit sig, när det är lågvatten kan man inte simma eller ens starta motorn för det flyter en massa gräs och kvistar omkring båten. Jag har sällskap av musselsamlarna som kommer till banken här bredvid när det är ebb när det blir flod försvinner hela banken under vatten och det är öppet vatten ända till stan. (Se bild) . Om vädret håller sig så här stannar jag nog åtminstone en natt till, det är en fördel att ligga så här för sig själv, för man behöver inte klä på sig överhuvudtaget. Man är som en riktig Robinsson. Båtar kommer och går men alla går dit i högen med dom andra.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti