keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Portimao 22 och 23.9
Hösten börjar närma sig och dagarna blir kortare men det är fortfarande varmt. Båtar kommer och går mest tyskar, holländare och belgare. Dottern och barnbarnet har åkt hem och nu gäller det för mig att hitta en optimal övervintringsplats. Från marinans sida här i Portimao meddelade man mig att man gärna såg att jag stannade här, möjligtvis har det något att göra med att jag syns så ofta på dansgolvet på hotellet här i närheten?
Jag var tvungen att skaffa mig nya byxor för ändamålet för mina 2 par jeans har oljefläckar från cykelkedjan som inte går att avlägsna. Ett par lämpliga chinos i exakt passform inköptes för hela 9,50 €. Det kan man kalla förmånligt eller hur?
En sak som förundrat mig är att ett stort antal båtar som ligger här har vattenslangen kopplad hela tiden till pontonernas vattenuttag, och idag gick det upp ett ljus, människorna ids inte utnyttja faciliteterna utan duschar i båtarna som är försedda med varmvattenberedare som går på el. Hoppas att inte samma fenomen infinner sig runt östersjön där övergödningen redan är ett problem.
Här längs atlantkusten är mängden plast i havet ett stort problem, det flyter plastflaskor och påsar i mängder längs kusten, om det beror på måsar, solbadare eller fiskare vet jag inte, men i Lagos lyfte jag upp en stor plastsäck med kläder och böcker som låg under pontonen där min båt var parkerad, den var väldigt tung så först trodde jag att jag höll på att dra upp ett lik eller ett djurkadaver, som tur var det inte så illa.
Överlag kan man väl konstatera att vi Nord Europer betalar ett rätt högt pris för att få njuta av värme och sol. Härmed menar jag att standarden på hygienutrymmen, kök, varmvattenberedare och vattentryck inte motsvarar det pris vi betalar. Detta gäller även England. Finsk design av toaletter,duschar och blandare ( Oras ) borde ha en marknad i dessa länder. Tills dags dato har jag hittat 2 produkter från Finland här i Portimao, lekparkens utrustning på beachen kommer från Rovaniemi, och Finncrisp surskorpor fanns i Pingo Doce affären där jag köper min mat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti