sunnuntai 27. syyskuuta 2015

Portimao 27.9
Här ligger man fortfarande i marinan och njuter av det fina vädret. I går på eftermiddagen då jag cyklade till järnhandeln för att köpa sprit till köket stötte jag på Pekka Kauppila som hade inhandlat en hyvel samt en massa kakel och klinkerplattor till huset i Italien. Det blev en lång pratstund om segling på olika hav samt om planerna för nästa sommar. Det blev förstås dans på lördagskvällen  och det var fullsatt på hotellet. Det fina med att ligga i en marina är att man kan förse sig med rutiner. Det blir motion och gymnastik på morgonen, dusch och morgonmål. Efter frukosten blir det lite servise arbeten på båten samt läsning. Efter lunchen brukar jag ta en cykeltur till Portimao centrum tar in på ett kafe` och betraktar människor i allmänhet, efter det är det dags att förbereda sig för dansen det blir mörkt ungefär 20.30 så det är bättre att hinna duscha innan det blir mörkt. Går jag inte på dans blir det kvällsmål och läsning. I går kväll att jag blev tillfrågad av en liten fransk kvinna som liknade Liza Minelli om jag eventuellt kunde ställa upp även i kväll, så det får väl bli så då.
När det gäller mina planer är det nu ordnat så att på måndagen avgår jag till Faro och på torsdagen lite före high tide skall jag vara vid boj 23 i kanalen utanför Faro varifrån jag blir lotsad in till varvet där båten skall förvaras i minst 3 månader. Jag flyger hem till Finland i början på Oktober.
För den som eventuellt tänker på att segla hit kan följande saker vara av intresse. Här på Algarve kusten har man sällan motvind, huvudvindriktningen är nord eller nordväst  och man seglar antingen österut eller västerut så det är halvvind och slör som gäller. Man kan ligga för ankar i Portimao, Faro, utanför Ayamonte samt i Cadiz bukten där det finns olika ställen att välja på, också nära Gibraltar finns ankringsplatser. Om man ämnar lämna båten här för en längre tid är det skäl att täcka fönstren med tyg från utsidan så att solljuset inte förstör plexiglaset. Om man väljer att inte avlägsna förseglet under förvaringen är det skäl att ha ett extra skydd ovanpå det fastsydda skyddet som inte klarar av förhållandena här. Den som tänker flytta hit för längre tid men önskar bostad på vattnet skall skaffa sig en Katamaran. Här i marinan ligger minst 10 st alla över 12m långa och i tre våningar så utrymme finns det gått om. Det var allt för den här gången jag återkommer när båten står tryggt på land.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti