torstai 3. syyskuuta 2015

Faro - Portimao 3.9
Jag har ju inte haft något internet så jag har ingen klar bild hur vädret kommer att bli men jag smsar till Ralf i Portimao och får beskedet laber bris 8 m/s först från NW och sedan på eftermiddagen från Väster. Startar i gryningen d.v.s kl 07.30 för att tillgodogöra mig NW:sten så mycket som möjligt och de första 17 sjömilen har jag en fin bidevindssegling, men de resterande 15 blir besvärliga, vindstyrkan ökar till 12 m/s och strömmen gör sjögången brant, så det blir till att både minska segel och få salt i ögonen, som tur håller förluckan och den nya mastkragen tätt men solventilen och ventilen på fördäck släpper in lite vatten. När jag slutligen angör Portimao kl.16.05 efter 15 tunga sjömil, drar jag en lättnadens suck för ni ska veta att det vid varje slag gjorde ont i det knäckta revbenet dessutom slutade den reparerade motorn till autopiloten att fungera i slutet. När jag kom iland var Ralf emot och dessutom hade han lagat middag åt mig. Många tack skall han ha och medan vi åt sa jag att det är som om jag skulle ha sand i ansiktet och i ögonen. Hördu sa Ralf du måste gå i duschen för du är alldeles vit av salt i ansiktet. Så i skrivande stund är jag nytvättad och det mesta är historia men det knäckta revbenet gör sig påmind allt emellanåt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti