torstai 3. syyskuuta 2015

Rota - Faro 30 och 31.8
En något skräckinjagande segling på 80 sjömil. Som sagt det blåste kuling hela natten men från rätt håll från min synpunkt sett. Enligt planen skulle jag ha startat redan 8.30 men det blåste fortfarande hårt så jag avvaktade och promenerade ännu en gång till internet kafet för att kolla väderprognosen en gång till, den lovade avtagande mot eftermiddagen och bättre väder västerut så klockan 12.30 lossade jag förtöjningarna och gav mig iväg, gjorde några cirklar i hamnbassängen för att klara däcket, jag var väl medveten om att man har ingenting att göra utanför sittbrunnen den första timmen det med anledning av vinden och sjögången. På grund av den sena avgångstiden, vattnet och vinden emot vid inloppet, blev jag tvungen att ha motorn på högsta varv och ut gick vi med 2 -2,5 knop. Så snart jag rundat piren fick jag vinden från sidan och slog ut 5 varv på genuan för att hjälpa maskinen och när jag efter en knapp timme rundat babordsmärket var det bara att rulla ut lite till, stänga av maskinen och åka med i den grova sjögången. Efter en stunds åkande kom det ett ovanligt regn så mycket att regnjackan måste fram, det var dock inget vanligt regn utan det regnade lera och sand, därav bild från sittbrunnen, det smetade inte ner bara mig utan även instrumenten. Dessa skurar ackompanjerade av åska pågick i ca. 4 timmar. Efter det avtog vinden och ändrade riktning mot syd så att även storen kunde hissas och nu gick det undan ibland 8 knop så jag rullade in lite på genuan för att inte gå så fort, för jag ville inte gå in i Faro mitt i natten utan vid gryningen. Vid midnatt dog vinden ut och vred mot sydväst och det blev dimma som tur låg jag lite innanför tank fartygens farled men tillräckligt utanför fiskefartygens vatten. Inga incidenter här men dyningen som kom bakifrån gjorde att jag gick fortfarande för fort och skulle angöra inloppet vid halv fem tiden. 25 Sjömil före Faro fick jag både sakta farten och ändra kurs för ett okänt fartyg som envisades med att köra på mig antagligen en fiskebåt vars skeppare inte kunde läsa radar. Det är inte första gången jag erfar att fartygen har en benägenhet att gå framför istället för bakom, vilket skulle underlätta för båda parter. Här är det inte lönt att kalla på VHF:n för fiskarna kan bara Portugisiska och dessutom används kanal 16 som underhållningskanal, med sång och skitprat. Efter det här blir det klart månsken och sikten förbättras avsevärt  och jag ser inloppet till Faro som enligt plotter kommer att angöras 05.36. Jag tar ner lite på farten för att än en gång läsa almanackan om den har något att säga om begränsning eller förbud att angöra för framför inloppet arbetar 2 mudderverk, men härom ingenting utan jag angör första gröna bojen och tar mig in i det smala hålet mellan vågbrytarna, vattnet är på väg ut och strömmen är hemsk och det blir att öka varven och vi dansar runt som en vante strömmen ut och dyningen in, men det som händer när jag äntligen kommer innanför är att det blir en  så fruktansvärd dimma jag ser inte ens pulpitten i fören som tur har jag varit här en gång förut så spåret finns på plottern, så jag vet hur jag skall köra för det är inte fråga om att kasta ankar i hamnen, men hur går det om jag möter någon utan AIS eller radare. Det andra dilemmat är att jag vet att där finns minst 50 segelbåtar för ankar utanför ön Culatra och dit kan jag under inga omständigheter gå i den här dimman utan att köra in i någon, jag kan inte heller gärna lägga mig i farleden som den segelbåt som jag passerar väldigt när han har ett blinkade ledljus i fören så jag observerar honom i tid. Klockan börjar redan närma sig åtta men ingen gryning i sikte bara dimma jag funderade först på att lägga mig framför båten med blinkande ledljus men jag har bara ankarlyset i masttoppen som knappt syns i den här tjockan, som tur studerar jag plottern väldigt noga och hittar ett ankarmärke lite väster om farleden och dit kryper jag sakta och exakt på märket ankrar jag och här ligger jag i skrivande stund. Jag sätter med en bild av de andra 50 som ligger utanför Culatra

. Det är högvatten nu och alla holmarna och grynnorna är borta nu är det bara en insjö,.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti