maanantai 14. syyskuuta 2015

Följande morgon satte vi kurss mot Lagos dit det var 24 sjömil en perfekt segling med vinden från sidan i varmt och vackert väder, båten gick konstant över 6 knop och trots fartvind etc, kunde man segla i bara shortsen. Genast efter att ha klarerat in och förtöjt båten åkte vi till biljettförsäljningen, men till vårt förtret var det utsålt. Damen i biljettluckan önskade oss välkomna nästa år, får se hur det går med det? Det var ju lördagskväll så om man inte får se på dans så kan man ju dansa själv och det var just vad vi gjorde. I närheten av marinan hittade vi en krog med live musik och där satte jag igång dansen, och det uppskattades så jag fick en hel del pussar på kinden under kvällen. Samma fortsatte på söndagen men på krogen ovanför. Lagos verkar va en riktig Party stad dit engelsmän och irländare samlas,konsumtionen på alkohol är riklig och människorna ordentligt berusade. Under vår promenad före vi hamnade på krogen fick vi beskåda en gatuartist i aktion på torget. Han var både skicklig och slängd i käften, dessutom språkbegåvad  en helt otrolig show i 30 min.
Jag sitter som bäst i Portimao igen och skriver för jag kom inte in på nätet i Lagos. Seglingen hit på knappa 8 sjömil gick som en dans, vinden från sidan ingen sjö och bra fart. Bland båtarna i Lagos fanns den berömda båten Kialoa II och utöver det såg jag den finska flaggan vaja på en katamaran. När vi kom till Portimao träffar jag de unga tyskarna som vi träffade i Nazare, hon står på bryggan och ropar Julle Julle how are you? Det värmer en gammal mans hjärta att få ett sådant välkomnande! Här ligger nu också en annan finsk båt med namnet Soile och registreringsnumret FIN 7306, men jag har inte sett till några människor på den.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti