perjantai 18. maaliskuuta 2016

Albufeira- Puerto Rico Gran Canaria 11.3 - 18.3
Loggbok: Fakta
Seglade sjömil enligt trippmätaren 712  snittfarten 4,7 knop, maxfart under resan 10,3 knop.
Segelföring:
 80 % spinnaker, rev taget efter Fueventura orsakat av Accelerationseffekten runt öarna, då mättes också antagligen maxfarten.
Reparationer:
 Den 15.3 märkte jag lukten av bränt gummi i båten och lyfte på locket till motorn men allt såg väl ut och ingen lukt förekom detta var på kvällen på natten när nästa laddning skedde förekom lukten igen nu efter lite noggrannare granskning kunde jag konstatera att remmen till generatorn slirade så felet avhjälpes genom att spänna remmen och nu började jag få önskvärd laddningseffekt igen.
Allmänt
Efter att på förmiddagen klarat av att få elektroniken att fungera beslöt jag mig för att ge mig av så fort bunkringen och hamn avgifterna klarerats. Om det under första timmarnas segling skulle uppstå problem var tanken den att avbryta och gå till Portimao för att ägna mig åt dans istället för segling. Alltså inga problem så starttiden blev 14.30 lokaltid. Kursen satt var direkt på Las Palmas, beräknad ankomsttid den 16.3 d.v.s. ca 120 nm / dygn, varifrån det sedan skulle ha varit ca.40 sjömil till Puerto Rico eller Puerto Mogan var barnbarnen beräknades vara.
Det gick inte som det skulle, på grund av lätta vindar tillryggalades endast 100 sjömil det första dygnet, andra dygnet 98 sjömil och tredje dygnet 110 sjömil. Det fjärde dygnet ännu sämre för no wind at all då stod det fortfarande 280 sjömil kvar till målet. Totalt låg vi i stiltje ca. 18 timmar ( enligt prognoser är det mycket liten möjlighet för stiltje, men det är inte första gången spåmännen har fel). Jag hade ju inte bunkrat bränsle för att kunna köra diesel hela vägen, förstås utnyttjade propellern om det behövdes när det var dags att ladda batterierna, i övrigt passade jag på att sova och låta båten driva med strömmen mot målet ca. 1 knop. Med anledning av att det såg ut att ta betydligt längre än beräknat ställde jag om kursen och gick så nära Lanzarote och Fueventura att jag kunde ringa hem och berätta att allt var ok, och att enda orsaken till försening var svaga vindar.
Upplevelser:
Ca. 200 sjömil SO om Madeira fick jag uppleva Atlanten som en spegel, det gick krusningar på vattnet och från vilket håll som helst jag tror att jag som mest när jag försökte utnyttja dessa hissade och halade spinnakern 3 ggr inom en timme, detta var fysiskt påfrestande och jag fick byta underkläder stup i kvarten för dom var genomblöta av svett. Här såg jag på avstånd 2 st valar bredvid varandra som höll på och tömde luftvägarna, lite senare mötte jag 2 späckhuggare och en liten haj som kom surfande med tidvattenvågen. Sköldpaddor fanns i mängder de såg ut som flytande trontar när båten kom för nära lyfte de på huvudet och flaxade lite med benen och försvann ner i djupet på ytan lämnade de bara ett antal luftbubblor. Lite efter att jag fotograferat en och lagt bort kameran dök en val upp bredvid båten och jag rusade ner för att hämta den igen och fumlade litet med att få bort linsskyddet och med inställningarna i kameran och när allt var ok var målet redan för långt borta.
Hallucinationer:
Redan när jag seglade till Shetland öarna tyckte jag hela tiden att jag hade någon med mig i båten och samma fenomen förekom även nu. Och det intressanta är det att det känns som om man har diskuterat gjorda beslut med vederbörande ande. Värst var sista biten på 152 sjömil förbi Las Palmas mitt i natten då det kändes som om båten inte alls rörde sig fastän SOG visade 7 knop, men samma jävla ljus och land var där på sidan timme efter timme.
Marinan:
Marinan är mycket speciell inträngd i en vulkankrater med branta bergsväggar runt om. All den spänning och adrenalin som förorsakas av att komma in genom en trång öppning mitt i natten( jfr. Österskär) till ett okänt ställe det är som att födas på nytt. På piren finns restaurangen Ulvova Myllari där Matt Nykänen uppträder i kväll och Heikki Lämsä i morgon. Jag skall dock träffa barnbarnen så nattsudd gäller inte. Det kan också konstateras att det ligger många Norska båtar här minst 10 st. Det är också betydligt varmare i land än ute på havet.
Reflektioner:
I stället för att syssla med andra hands reparationer i Albufeira skulle jag istället ha koncentrerat mig på att systematiskt gå igenom elektronikproblemet, för det blev ju så i alla fall att jag fick klara mig själv utan utomstående hjälp ( min son undantaget ). Då hade jag haft möjlighet att välja tid för överfart då vindförhållandena varit fördelaktigare.

 Manöverodugligt fartyg med giftlast ligger och driver på havet
 Sköldpadda
Marinan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti