perjantai 11. maaliskuuta 2016

Elektrikern 10.3 Albufeira
Dagen gick åt att hämta antennen som hade fått ljusbehandling i 4 dagar d.v.s det var fortfarande oklart om den fungerar eller inte. Det visade sig som ofta att fastän man påstod sig vara Garmin dealer sålde man Raymarin, och till slut fick jag veta varför. Om man har Raymarin grejer och reservdelar på hyllan behöver man inte betala för dem innan de är sålda, Garmin igen skall ha betalt innan de skickar iväg dem. Närmaste service center för Garmin finns i Barcelona dit det är ca. 1200 km!!!
Jag hade förväntat mig hjälp för i den här åldern är man för klumpig att hålla på med fin elektronik och tunna ledningar, man gör mera skada än nytta. Det var bara att kavla upp ärmarna och börja, utan sonens instruktioner/telefon hade jag aldrig lyckats. Ett jävla springande uppe och under sittbrunnen, först brände jag två säkringar och kunde efter ett antal "men" hitta en kabel som var kortsluten, nästa steg var att mäta samtliga "t" stycken 7 st både vad gäller motstånd och strömgenomföring, ett T stycke var trasigt, följande steg var att försöka få plottern och antennen kopplad men då fick jag inte ström till systemet felet visade sig vara ett säkringshus av dålig kvalitet, när väl det var bytt kunde jag till min glädje konstatera att plottern och antennen fungerade. I morgon återstår att försöka integrera automatrodret till plottern. Sonen har lovat skicka en del nya kablar och T stycken som reservdelar med post från Finland. Det fina vädret fortsätter och annars går det ingen nöd på mig men jag missar att träffa mina barnbarn på Gran Kanaria . Förstås börjar det bli lite tråkigt att ligga i hamn hela tiden. På morgonen fick jag allt på grej och rusade iväg för att bunkra mat. Det blir till att sätta kurs direkt på Las Palmas och beräknad avgång kl.14 lokal tid.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti