tiistai 22. maaliskuuta 2016

Puerto Rico 21.3
Äntligen börjar kroppen kännas normal efter den långa seglingen hit. Beslöt att ligga här i drygt en vecka, och idag har jag klarat av hälften av tvätten, i morgon tar jag hand om resten. Barnbarnen åkte hem tidigt i morse, men jag behöver inte känna mig ensam för det för Kurt Österman brukar ta morgonpromenaden förbi båten och vi brukar sitta och ta en kopp kaffe tillsammans och diskutera dagspolitiken. Med norrmännen har jag däremot inte fått någon kontakt. Den lokala befolkningen här verkar vara väldigt trevliga,  barnen fick alltid extra uppmärksamhet var man än rörde sig med dem och även jag när jag idag gick in på varvet för att köpa en ny fläktrem till generatorn, killen bara gav den och då jag skulle betala sa han bara du får den, därutöver fick jag rabatt på hamnavgiften.
Det är mycket lite båtar i farten och det finns utrymme i marinan. Maten här på ön är betydligt dyrare än i Portugal och priset på maten i restaurangerna nära beachen håller internationell nivå. Jag skall försöka hitta några lokala matställen en bit härifrån för att se om de kunde erbjuda mat till ett fördelaktigare pris.
I morse promenerade Kurt och jag upp till köpcentret och Kurt bjöd på Curilho spanskt kaffe med en skvätt spansk konjak i. Skvätt och skvätt här använder man inga mått precis. På eftermiddagen började jag smörja vajrarna på andra cyckeln den som simmade i La Coruna, frambromsens vajer var så rostad att den får ligga i bensin över natten. Jag hade tänkt spara händerna från olja och satte på latex handskar men det räckte inte länge före jag var oljig upp till öronen, och handskarna bara trasor. Men man har ju tid och inga fruntimmer bakom ryggen, så allting är som det skall.
 solnedgång över Atlanten, nedan Kurt och jag

 Barnens avskedsfest muffa stekte plättar

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti