keskiviikko 20. heinäkuuta 2016

Las Palmas 20.7
Tiden bara flyter iväg, idag har jag jobbat hela dagen med nål och tråd. Storseglets akterlik ( North Sail ) håller på och lossnar så det förstärktes både med seglartejp och söm. Frågade segelsömmaren här i marinan men de verkade inte ha något intresse och kunde inte få det sytt under veckan, 45 € /h begärde de så jag beslöt att Dansail på Teneriffa får göra det vid tillfälle. Den nya solventilen läcker som ett såll och pingpong bollarna som skall täta luftintagen verkar inte fungera så nu håller jag på att sy en huva av vattentätt tyg med vilken den kan täckas när överbrytande sjöar spolar däcket. 80 € betalade jag för skiten. I morgon blir det lite glasfiberarbeten i förvaringsutrymmet akterut. Som ni ser finns det alltid något att göra, men jag skall också försöka turista litet så endera dagen skall jag ta mig till Columbus hus för även här finns ett sådant, hoppas också att det blir några bilder. Kalle från Raumo flög hem idag med flickvännen men han hämtade en säck med finsk litteratur så nu finns det litteratur för minst en månad framöver. Mitt träningsprogram som tar drygt 1 timme i anspråk innan frukost och ser ut enligt följande: cykling 5-10 km lårbensgymnastik, pushups, magmuskelträning, axlar och nacke, stretching av lår och vader. Jag gör nuförtiden 5 rena armhävningar på räck men målet är 10 innan oktober månads slut.
Man har ju levt i den tron att det är bara vi finländare som sköter om hälsan med motion men jag kan intyga att även spanjorerna motionerar för jag möter dem varje morgon. Skillnaden är bara den att här är det varmt och skönt dessutom vackert med alla blommande jakaranda trän i parken där det finns utrustning och räck. På kvällen brukar jag ta mig ett dopp från båten i det varma vattnet. Det är otroligt att vattnet kan vara så rent trots det stora antalet båtar i marinan. Det blir inte mycket simträning med anledning av den höga salthalten som gör att man flyter som en kork.
Måndagen den 25 ser ut att bjuda på vindar som lämpar sig för segling och då skall jag om det håller i sig ta mig till Fuerteventura eller Lanzarote. Från Lanzarote är det bara 2 1/2 till 3 dagars segling till Madeira, men först skall jag besöka ön Graciosa norr om Lanzarote.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti