lauantai 23. heinäkuuta 2016

Las Palmas 21.7
I morse kände jag för att låta bli att sy och arbetet vila och i stället utforska vad Las Palmas har att bjuda på. Under morgonens träningssession cyklade jag en bit längre än vanligt för att se var jag bäst kunde ta mig över motorvägen som delar staden och hamnen. Hittade tunneln och såg samtidigt Catedralen Santa Ana i statsdelen Barrio Historico Triana det var klart att hit skulle jag ta mig en stund senare. Efter frukosten la jag tvätten i blöt och så bar det av. Hittade genast casa Colon alltså Columbus hus. Det var ett högst intressant museum och där spenderade jag gott och väl 3 timmar. Där fanns världskartor och instrument för navigering från 1400 talet. Om ni kommer ihåg att jag då jag besökte Sines, Vasco Da Gamas hemort berättade att någon påstod att Columbus egentligen var portugis, nu blev det i alla fall bekräftat att han lärt sig navigation i Portugal 1456 alltså före upptäcktsfärderna. En annan intressant grej är att det Portugisiska kungahuset och familjen Castille och Leon från Spanien  kom överens om att dela världen vid meridian 370 ( Wikipedia treaty between Portugal and Spain 1494 ) så att Portugal fick delarna öster om och spanjorerna allt väster om den. Alltså Azorerna Madeira, Kap Verde och norra Brasilien hörde till Portugal medan Amerika och delar av Sydamerika hörde till Spanien. Familjerna Castille och Leon finansierade Columbus upptäcktsfärder.
I går blev det lite reparationer på däcket och ett nytt försegelskot skars in. Jag hittade nu också passande mantågsstöttor så nu kan de två som skadades i S:t Petersburg bytas det blir antagligen på måndagen, så seglingen österut får vänta lite till.
 Columbus hus i stan och på sjön
 vattenpumpen och naglar
 Papegojor i trädgården

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti