sunnuntai 30. elokuuta 2015

Rota 29.8 på kvällen
Efter att ha förberett allt för morgondagens segling t.o.m betalat hamnavgiften för att det gäller att komma iväg så tidigt som möjligt för om väder prognosen håller kommer jag att få motvind  på kvällen och på måndagsmorgonen. Problemet är hur jag skall få min deposition på 15 € tillbaks för marinkontoret öppnar inte i morgon, det gäller att hitta någon vakt. Jag tror att den portugisiska båten Miango här bredvid har samma planer för besättningen kojsar redan. Det ordnar sig väl som vanligt. Det som jag egentligen tänkte berätta om är att efter förberedelserna stack jag till stan, vita byxor och vit skjorta och vita skor som en äkta yachtsman, det är bara Rolexen som fattas. Cyklade lite runt här och var och tänkte till slut ta en bit mat på Tabanco La Alondra men det såg tomt ut så jag fortsatte till krogen där jag fick nobben, den heter förresten La Dolce Vita och nu ordnades bord åt den ensamma seglaren, det blev också i kväll service av första klass, för det visade sig att ägarinnan kom från Jönköping i Sverige, hon hette förresten Therese och hennes man från Italien och de tillsammans höll restaurangen som serverade antipasta och pasta av högsta klass. Kanske Berlusconi i alla fall hade rätt när han kritiserade våra matvanor i Finland. Det var en trevlig omväxling att bli bemött på svenska, jag fick dessutom reda på att nu på sommaren är det mest bara spanjorer och lite tyskar här men till vintern kommer det svenskar och andra nationaliteter mest för att spela golf, dessutom kan man ta båten till Cadiz om man får långtråkigt. Det blev lite sovit på grund av hård vind i natt, dessutom var jag uppe vid 2 tiden på morgonen och slog i 2 extra förtöjningslinor, grannarna gjorde likaså en halv timme senare. Nu har dock vinden avtagit och jag planerar att ge mig av på eftermiddagen då vattnet stigit några timmar, det blir nattsegling den här gången. Det blir en liten paus i bloggen för i Culatra finns ingen Wi-Fi.
Rota monumentet samt Therese utanför La Dolce Vita

2 kommenttia: