lauantai 2. huhtikuuta 2016

Mogan - Marina San Miguel 47 sjömil
Här sitter jag nu på Teneriffa och kämpar med internet har både Wifi och spanskt prepaid, men ingenting fungerar. Det var meningen att skicka föregående text i morse från Mogan samtidigt som jag skulle kolla vädret, men ingenting hjälpte. Väderkartan jag fick från marina kontoret när jag betalade visade vindar från N 7 m/s och avtagande så visade väderkartorna dagen innan också. Men så fort jag kom ut 5 sjömil från kusten fick jag minst 12 m/s upp till 15 m/s och gårdagens kulingsjöar på styrbordsbogen det blev Rocken Roll i 7 timmar. Surfade mellan 7 och 9 knop hela vägen med 5 varv inrullat på genuan och ett rev i storseglet. Automaten hade problem att hålla kursen i de stora sjöarna så jag styrde nästan hela sträckan utom när jag var och bytte torrt på mig för just när jag fick upp sprayhooden efter revandet äntrade en stor våg över kanten på sittbrunnen. Klockan här är nu 20.00 och fortfarande viner det i riggen, man undrar om meteorologerna också håller på med April skämt. Bredvid mig här i marinan har jag en tysk Oceanis 473:a med en dam i 65 års åldern ( antar )som skeppare, hon har 5 st unga betalande gastar ombord ( dom såg ganska medtagna ut ) det var bara skepparinnan som gick i duschen. Trots att det var aningen tufft hade jag i alla fall ett stim på 20 delfiner runt båten i en timme, men fotografering var inte att tänka på.
Jag valde San Miguel som ligger lite öster om Les Galletas för att få ordning på internet för här har man turister och golfbanor så personalen kan Engelska. Les Galletas är en spansk stad utan playor och turister,  men den skall besökas bara jag får ordning på internet. Nu skall jag gå upp och se om jag får iväg det här och gårdagen. Det var bara jag och städerskan kvar i baren när jag efter många försök fick iväg föregående text, man hade gett mig fel säkerhetsnyckel i officen men städerskan visste.
I dag har vi 2.4 och hela morgonengick åt att få in ny snörplina i genuan som hade brustit. Skepparinnan i grannbåten hissades upp i masten för skära in ett fall som hade brustit. Hon var säkert uppe i masttoppen över 1,5 timme det var strongt gjort måste jag säga men hon hade nog suttit lite längre om jag inte hade hjälpt till med krokar att få ut linan ur masten med, samt nål sjömanshandske och tråd för att sy ihop den tunnare linan med fallet.
Det verkar som om tyskarna har hittat konceptet här ligger åtminstone 3 andra charterbåtar med betalande besättning. Tänk vilket drömjobb att segla här mellan öarna sedan till medelhavet och ev. lite senare på hösten Algarve till Lissabon. Jag har börjat fundera på att skaffa större båt, lämpad för charter jag kunde ju lära ut segling på minst tre språk så underlag borde finnas. Man kan ju alltid drömma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti