lauantai 16. huhtikuuta 2016

S:Ta Cruz La Palma 16.4
Gårdagen gick åt till underhåll, bl.a toalettens 3 stegsventil behövde ses över, konstaterade att den är kass och måste vid första bästa tillfälle bytas ut, fanns dock inte att få i den här stan. Jag försökte också skaffa reservrem till vattenpumpen men inte hittade jag en sådan heller. Man måste antagligen segla till Las Palmas för att få ovannämnda reservdelar. Jag skall samtidigt försöka få tag på ett begagnat vindroder. Det kan ju nämnas när det gäller motion att på eftermiddagen cyklade jag till Los Cancajos för att bekanta mig med playan där, för ikväll  på stället blir det party från klockan 20.00 - 06.00 följande morgon. Jaq passade på tillfället och faktiskt simmade en lång stund, vattnet var klart och varmt. Sanden här på ön är svart så utan sandaler kan man inte gå i den. När jag kom från simturen träffade jag på Siegfrid en tysk som också ligger här i marinan. Han skall tillsammans med frun delta i ARC rallyt och segla via Kap Verde till Barbados. Till min förvåning fick jag veta att man startar i 2 grupper totalt ett femtio tal båtar och redan i början på Oktober, så det kan bli lite trångt om utrymme här i marinorna. Sigfried hade i princip seglat överallt på den här sidan ekvatorn, bottniska viken till Haparanda,Skärgårdshavet, Medelhavet, Irländskasjön och Nordatlanten till Shetland.Så ni förstår vi hade mycket att prata om och det blev rätt sent innan vi tassade till varsin båt.
Idag sökte jag mig lite högre upp i stan för att äta lunch, jag hade ju ätit min hemlagade räksoppa i 3 dagar ( Inget fel på den inte ) men något nytt måste man unna sig. Nästan där gatan slutade hittade jag ett mysigt ställe med fin terrass bredvid en bergsbrant och på andra sidan en offentlig byggnad skola eller liknande indränkt i palmer och gröna växter. Läste på skylten utanför Paella dos dia 6,50 inkluderat en öl. Servitören var en ung man som inte kunde engelska och kanske min spanska inte var helt perfekt heller för hur det nu var så uppstod ett missförstånd. Ölen kom som jag hade beställt och efter långt väntande kom en s.k " ensiladas " ( en liten räkcocktail serverad på ett tefat med en liten gaffel ), den var väldans god, men när jag ätit den och druckit upp ölet och ingenting hände kallade jag på servitören och försökte fråga att var det här allt. Han blev totalt panikslagen och förklarade att ölen kostade 1,50 och förrätten var bara för mig, jag frågade att var är paellan då, snart kom han tillbaks med en meny och en vacker ung dam med små vackra piercing ringar i näsan, hon skulle antagligen förstå engelska och till slut kom vi till att de skulle servera paella med höna i och en öl till. Efter ett litet tag kom killen tillbaks och frågade går det bra med fisk jag svarade " bueno pescada " och till slut fick jag min paella med fisk och musslor och den var verkligen god. Ni frågar förstås varför orda så mycket om det här men paella är något extra spanskt och kostar ofta runt 13 - 15 € och det här var min första paella på spanskt territorium och kalaset kostade bara 8,50 €. Dessutom var det företagsamma unga människor som på bästa sätt försökte tillfredsställa en gammal man. Jag var så nöjd att jag gav dem en tia och fick ett vackert leende på köpet.

 Så här tog man sig fram i ravinerna under medeltiden, då man talade olika dialekt på öarna utvecklades vissling för att göra sig förstådd, nuförtiden lär man det på nytt i skolorna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti