perjantai 1. huhtikuuta 2016

Mogan 31.3
Efter morgonritualerna d.v.s efter morgon gymnastiken och intagen frukost blev jag plötsligt i händelsernas medelpunkt nämligen hamnkontoret hade skickat ut 2 st. dykare och hamnansvarig för att fästa fast bojlinan i ankaret. Publiken på kajen undrade säkert vad det var för fel med båten med finsk flagga då dykarna och jag försökte kommunicera om hur förfara med bojlinan, det fodrades dock 2 försök för att få den på rätt plats. Normalt gäller alltid 2 st bojlinor men här i Mogan har man antagligen ökat platsantalet genom att endast en lina används och då måste den fästas så att båtarna bredvid varandra inte dras ihop. Det skall klargöras att hamnkontoret reagerade utan att jag gjort anmärkning om saken, och de passade på att justera ett antal till här i närheten, dock med den skillnaden att den lina man förvisat mig inte alls satt fast utan jag vinchade upp hälften av kättingen.
Vid lunchtiden gick jag till cykelaffären för att hämta cykeln som jag lämnat in igår för att få ordning på växlarna. Det lönar sig att anlita proffs för killen hade ställt in bromsarna som jag lagat, fixat växlarna så att de löpte som smör satt rätt tryck i däcken, cykeln var som ny och det kostade bara 15 € jag var så nöjd att jag gav honom 20 €, det var han värd. På vägen från affären hittade jag en välutrustad Spar  där jag skaffade förnödenheter för fortsatt segling. Skall nu kolla vädret för idag har det blåst samt varit något ostadigt, men solen skymtar alltid emellanåt. Om det visar ok blir det avfärd mot Teneriffa och Las Galletas tidigt i morgon bitti.
Gran Canaria tycks vara en plats där cyklister och triatlonister tränar för när jag beslöt att ta en cykeltur till Playa Taurito passerade en hel hop tävlingscyklister mig, jag tror att man kan ta sig ända till Las Palmas längs kusten ca 80 km. Det går att hyra tävlingscyklar bl.a i Arguineguin och här i Mogan. När det gäller bilar verkar som om den lokala befolkningen föredrar bilar av märket Renault för 3 av 4 är av det märket man kan hyra en för 33€ om dagen. Diesel kostar under 1€/l.
Mannen ovan hör inte till dykarna han pumpade en gummibåt och var arg som ett bi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti